20.11.2017  |  Supply chain

Årets bæredygtige lastbil er stadig italiensk

Iveco vandt Sustainable Truck of the Year for andet år i træk, da kåringen fandt sted på forrige uges Ecomondo-messe i Italien. På biometan kan vindervarevognen reducere CO2-emissionerne med 95 procent.

Det var nærmest en nyfødt, der for små to uger siden blev belønnet på Ecomondo-messen i italienske Rimini. Her uddelte fagtidsskriftet ”Vado e Torno” i samarbejde med Universitetet i Milano den prestigefyldte pris som ”Sustainable Truck of the Year 2018”, og i varevognskategorien gik prisen til en dugfrisk lancering.

Læs også: Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin værdikæde

Vinderen Daily Natural Power blev således præsenteret af producenten Iveco i starten af oktober som en del af Blue Power-produktfamilien, der omfatter tre forskellige teknologier:

  • Daily Natural Power er det første naturdrevne lette køretøj med 8-trins automatgearkasse, der giver en kombination af lave emissioner og gode køreegenskaber for byområder. Når den kører på biometan, kan den reducere CO2-emissionerne med 95 procent.
  • Daily Euro RDE 2020 Ready er som det første lette erhvervskøretøj parat til de såkaldte 2020 Real Driving Emissions-bestemmelser, der er udarbejdet af den hollandske organisation Applied Scientific Research (TNO).
  • Daily Electric: Køretøjet med nul-emission, der tillader kørsel i byer med selv de allerstrengeste trafikbegrænsninger.

Årets udgave af Sustainable Truck of the Year-prisen har til formål at sætte fokus på de nye teknologier, der er tilgængelige inden for sektoren for erhvervskøretøjer 2017. Blue Power-vognene, der bliver produceret lokalt, sigter mod at være en bæredygtig business partner for transportfirmaer, og åbne vejen for et nyt koncept for ubegrænset transport, der vil friholde dem fra de stadigt strengere trafikrestriktioner og adgangsbegrænsninger i byerne.

”Med Daily Natural Power har Iveco taget endnu et vigtigt skridt fremad mod bæredygtighed. Motoren – som leverer samme drejningsmoment som den tilsvarende dieselversion – er kombineret med en superb gearkasse, som sikrer den smidigst mulige kørsel og forbedrer komforten og fordelene ved den gasdrevne Daily”, sagde General Manager for "Vado e Torno", Maurizio Cervetto, i forbindelse med prisoverrækkelsen.

Læs også: Stor gasmotor skal være gennembrud for klimavenlig transport

”Modellen udsender op til 4 decibel mindre støj end dieselversionen, den har lavere forurenende udslip og stort set intet partikeludslip. Dertil kommer at områder med trafikrestriktioner og forbud mod natleverancer i bycentre ikke længere er et problem. Modeludbuddet er komplet”, tilføjede han.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere