Årets vigtigste flyvning

Det larmer som det plejer, når et fly er ved at gøre klar til at skulle afsted. Men Norwegians afgang denne mandag er ikke som de andre. I stedet for feriegæster eller forretningsrejsende er flyet fyldt med nødhjælp.

Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, giver en hånd med at pakke nødhjælpen til flyet med kurs mod flygtningelejren i Jordan. .

06.11.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Destinationen er Amman, Jordan og herfra flygtningelejren Za’atari i nærheden af den syriske grænse. Som en del af deres løbende samarbejde har Norwegian og UNICEF fyldt flyet med medicin, skolematerialer og anden nødhjælp hentet på UNICEFs lager i København.

Enhver virksomhed må gøre deres
Kort før afgang fandt Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, lidt tid til at forklare baggrunden for denne særlige afgang.

”Ethvert selskab bør have et projekt hvor de giver tilbage til samfundet. Samarbejdet med UNICEF om bl.a. denne flyvning er vores måde at gøre dette på. Vi føler, at specielt det at hjælpe børn giver stor mening,” siger han.

”Og så er det mægtig sammensvejsende for alle medarbejderne,” fortsætter han. ”De er jo med i projektet på mange måder.”

For det kræver åbenbart en hel del planlægning at trække et fly ud af den kommercielle drift i nogle dage, flyve den til Danmark og fylde den, til Amman og retur. Så mange har været med i arbejdet. Desuden er de otte medarbejdere, som tager del i turen, nomineret af deres kollegaer, gennem en proces med mange bidrag fra en del af Norwegians over 4.000 medarbejdere.

Styrmanden og kabinechefen, som her ses sammen med adm. dir. Bjørn Kjos, er begge flygtet fra deres hjemlande. De er blevet nomineret til at deltage i denne særlige flyvning af deres kollegaer. .

Engang var jeg flygtning…
To af de flyvende på dagen er styrmanden og kabinechefen. For dem kommer det hele lige lidt tættere på. Engang var de nemlig også flygtninge fra henholdsvis Syrien og Libanon.

”Dette er min karrierers vigtigste flyvning. Min familie er flygtet fra Syrien, så jeg har meget til fælles med disse børn. Jeg tror, det bliver svært at møde børnenes blikke, men jeg glæder mig meget til at gøre en indsats for at hjælpe dem,” siger styrmand Chadi Hanna således.

Indsamlet hos kunder
Pengene til at købe materialer og nødhjælp fra UNICEF kommer primært fra Norwegians kunder. Gennem oktober måned har man, når man købte en flybillet, kunnet vælge at lægge en donation til UNICEF oven i prisen. Det gav i alt de to millioner norske kroner, Norwegian havde sat som mål for indsamlingen.

Den slags indsamlinger er nødvendige, mener Bjørn Kjos.

”Private skal hjælpe til. Ellers får vi aldrig hjulpet de syriske flygtninge – de får slet ikke den hjælpe de skal bruge nu. Vi er glade for, at muligheden for at hjælpe har været populær blandt vores kunder.”

Udover kontakten til kunderne består Norwegians bidrag i fly, mandskab og frivillige, mens UNICEF bidrager med materialer til en værdi af en million norske kroner

Det er meningsløst
Når talen falder på flyselskabschefens tanker om besøget i Za-atari, lægger begejstringen sig dog lidt.

”Jeg synes, det er depressivt at komme ind i flygtningelejre. Jeg bliver meget berørt. Det er meningsløst at folk skal drives på flugt på den måde, og forfærdeligt at se så store menneskemængder i den situation. Za’atari er jo på størrelse med en stor dansk by! Det vi gør i dag, er i den kontekst ikke så meget, men det er en måde, vi kan bidrage på,” siger Bjørn Kjos.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus