Økologi på Roskilde Festival

Naturmælk er eneleverandør af økologiske mejeriprodukter til Roskilde Festival. Det har både styrket forretningen, øget sortimentet og givet en stærkere binding til kunderne. Mejeriet er en af de stærke cases på Innovative Partnerskaber d. 8/12

Tæt samarbejde med Roskilde Festival om økologi.

18.11.2015

Lars Münter, CSR.dk

Det lille andelsmejeri Naturmælk i Tinglev i Sønderjylland blev efter en længere kamp mod grueligt mange forhindringer og prøvelser stiftet i 1994 med købet af det gamle, forladte Broderup Mejeri. Mejeriets arbejdsfilosofi bygger på en indiansk læresætning om, at vi ikke har arvet jorden fra vores forældre, men låner den af vores børn, og det er kendetegnende for mejeriet, at det værdsætter traditioner – mejeriets brand er derfor meget sigende økologi med kvalitet på den langsomme og skånsomme måde.

Det er en grundtanke, der passer så godt til Roskilde Festivals bæredygtigheds-DNA, at festivalen i 2007 opsøgte mejeriet. Mødet blev indledningen til et samarbejde, som siden er blevet befæstet med et solidt håndslag på et tæt og holdbart partnerskab. Hvorfor det samarbejde er lykkedes så godt, har Naturmælks salgs- og marketingchef Nelly Frees Riggelsen en god forklaring på: ”Historisk set er vi det økologiske mejeri, der har været bedst repræsenteret inden for gastronomi og foodservice. De andre mejerier havde ikke skruet op for det segment tilbage i 2007, så for os at se var vi det oplagte valg, og det viser det gode samarbejde, vi har haft over årene jo også."

Samtidig lægger man hos Naturmælk dog ikke skjul på, at det var noget af en mundfuld, at Roskilde Festival gjorde dem til totalleverandør på mejerivarer: ”Havde det nu været en lille by på 4 – 5.000 indbyggere, hvor vi skulle levere produkterne hen over året, havde det været en smal sag, men her drejer det sig om by på over 130.000 festglade mennesker, som over hele 10 dage skal bespises. Det er en solid logistisk udfordring, men det er gået rigtig godt, og vi har nu indgået en partnerskabsaftale med festivalen om at hjælpe til med at skabe en mere økologisk profil på festivalens mad – ikke bare økologiske mejerivarer, men al maden i boderne – frem mod 2017.”
 
Mærkning løfter branchen
Roskilde Festival udviklede sammen med Fødevarestyrelsen i 2013 Det Økologiske Spisemærke til events, og festivalen har med det som udgangspunkt sat sig som mål, at 70% af maden, der serveres i boderne og standene, skal være økologisk i 2017. Naturmælk står i en god udgangsposition til at gøre sit for at sikre, at målet nås, siger Nelly Frees Riggelsen, selv om opgaven ikke er helt nem:
 
”Boderne og standene er meget fokuserede på omsætningen, og det er ikke lige økologi, de tænker på dér, så det er en lidt vanskelig opgave. Men det er vigtigt, at vi kan fortælle dem, at vi faktisk kan hjælpe dem til hurtigt at opfylde økologikravet. For eksempel betyder det rigtig meget, hvis de bruger økologisk cremefraiche eller ost som ingredienser i deres retter. Så vi har bl.a. udviklet en smelteost, som er særlig god til pizza. Men det betyder ofte, at de også samtidig med fordel kan retænke hele deres koncept. Derfor tilbyder vi til udvalgte aktører og boder – og i samarbejde med Roskilde Festival – et kort omlægningskursus. Vi har eksempelvis holdt et helt gratis kursus for dem sammen med Københavns Madhus, som jo er eksperter i økologisk omlægning – og one-to-one og plenum coaching. Roskilde Festival følger med og måler, så vi er helt sikre på at få konkrete resultater, og at det ses som et fællesmål.”
 
Hård indsats giver nye partnere
Nelly Frees Riggelsen og hendes kollegaer på Naturmælk er meget bevidste om, at mejeribranchen ikke er særlig sexet og vel i manges øjne er direkte kedelig og lidt konservativ. Den opfattelse kan samarbejdet med Roskilde Festival rykke ved, og det har givet pote i nye konkrete samarbejder, som ikke lå lige til højrebenet:
 
”Vores samarbejde med Roskilde Festival går ind og rammer de unge mennesker bredt, og det er jo vores kunder på sigt – lige om lidt flytter de hjemmefra, og så er det dem, der står for indkøbene. Så vi har fået kontakt til en målgruppe, vi ikke ville have nået ellers, og vi har fået en nyt tilgang til et marked, som har styrket vores brand og markedspotentiale. Vi har endda knækket markedsmålingen i opadgående retning! Især vores kakaomælk går godt. Og vores binding til grossisterne er samtidigt styrket, fordi vi viser, vi kan levere, hvilket har gjort os interessant for andre leverandører til festivalen. Vi har således indgået en partnerskabs-aftale med Peter Larsen Kaffe om, at de tager vores specialudviklede kaffemælk, ”cafemælk”, med på landets festivaler. Vi har en fælles interesse i, at der hvor de kommer ud med deres økologiske kaffe, der bruger de også økologisk mælk. Så på sigt giver vores aftale med festivalen os ikke bare mulighed for at påvirke de unge, men en del af fødevarebranchen.”
 
Roskilde Festival selv er stolt over partneraftalen med Naturmælk, og det er gengældt, siger Nelly Frees Riggelsen, for festivalen gør meget for at imødekomme mejeriet med en positiv tilgang, og de har altid ja-hatten på. Derfor er det lille mejeri da også meget omhyggelige med at værne om partnerskabet - og det er nødvendigt. Andre mejerier har naturligvis kig på den lukrative forretning, det er at være ene-leverandør til Danmarks 5. største by i de 10 dage, festivalens puls er på sit højeste
 
Nelly Frees Riggelsen og Naturmælk er én blandt halvdagskonferencens 11 stærke cases på innovative partnerskaber, der har vokset sig stærke i Roskilde Festivals rugekasse. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til samarbejde er der. De andre cases er: Madkulturen/Superbrugsen, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, CBS, Tuborg, Hansen Is, Det Runde Bord og Dropbucket.
 
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Askov Fonden, begge organisationer der har nydt godt af samarbejdet med festivalen. Arrangementet finder sted d. 8. december kl. 13.00 – 17.30 på det historiske Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

30.05.2024BSR

Sponseret

The United States is at Risk of Marginalizing Itself on Sustainability

30.05.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

EU giver grønt lys til CSDDD - hvad ved vi om den kommende lovgivning?

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

29.04.2024BSR

Sponseret

The EU AI Act: What it Means for Your Business

25.04.2024Prysmian Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online