​Fra global aftale til global handling

Scania var til stede og klar til handling i forbindelse med COP22. Under konferencen udnyttede koncernen også muligheden for gå ind i endnu et globalt program for bæredygtighed – Below50.

For Scania er det vigtigt at vise vores dedikerede tilgang til bæredygtig transport .

Scania var til stede og klar til handling i forbindelse med COP22. Under konferencen udnyttede koncernen også muligheden for gå ind i endnu et globalt program for bæredygtighed – Below50.

FN’s klimakonference 2016 – COP22 – blev i år afholdt i Marrakech i Marokko. Konferencen var det første globale klimamøde siden indgåelsen af klimaaftalen i Paris, som går ud på at holde den globale opvarmning på under 2 grader.

- Målet med COP22 var at komme videre fra aftale til handling og særligt at fokusere på bæredygtige storbyer samt Afrika. For Scania er det vigtigt at vise vores dedikerede tilgang til bæredygtig transport og vores villighed til at føre an og kommunikere vores løsninger til beslutningstagere og forretningspartnere samt til vores kunder, udtaler Andreas Follér, som er Sustainability Manager hos Scania.

Bæredygtige løsninger

Fokus på bæredygtige storbyer er på linje med Scanias arbejde, hvor målsætningen om et mere bæredygtigt transportsystem har ført til implementeringen af løsninger som f.eks. BRT-systemet (bus rapid transit) i Ghana.

- Scania deltog i COP22 for at demonstrere vores løsninger og etablere kontakter til relevante beslutningstagere for at fremme de tre søjler i bæredygtig transport: energieffektivitet, alternative brændstoftyper og elektrificering samt intelligente transportløsninger, forklarer Follér.

Under COP22-konferencen tog Scania endnu et skridt i retning af mere bæredygtig transport, da man gik med i Below50, som er et globalt initiativ til fremme af potentialet for bæredygtige biobrændstoffer, der fra ”kilde til hjul” (altså i hele livscyklussen) reducerer CO₂-emissionerne med mindst 50 %.

Biobrændstoffer er nødvendige for at opnå et bæredygtigt transportsystem tidsnok til at leve op til klimaaftalen, fortæller Follér.

Partnerskab er løsningen

Below50 repræsenteres af alle grene af biobrændstofkæden og har deltagelse af repræsentanter fra producenter til transportvirksomheder og transportkunder.

- Et stærkt værktøj til at føre an i transformationen til bæredygtige transportsystemer er et industrisamarbejde med alle involverede parter: transportkøberne, transportvirksomhederne, Scania og leverandørerne af brændstof og infrastruktur. Vi tror på, at disse partnerskaber er nøglen til at bryde de velkendte mønstre og starte transformationen. Below50 giver Scania en fremragende platform med ledere, der kan foretage undersøgelser og lancere partnerskaber med forskellige grene af den logistiske værdikæde, udtaler Henrik Henriksson, som er Scanias President og CEO.

Læs mere om Below50

05.10.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler

10.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel

07.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige

01.03.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)

20.01.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin

18.09.2020Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie