10ernes elektriske hjul
Elektriske befordringsmidler er meget mere end biler. En ny rapport tegner det helt store billede over alt fra tungt industrimateriel og militærkøretøjer til personbiler, golfvogne og cykler helt frem til 2020. Og ti-års udsigten for hele EV-industrien (Electric Vehicles) er ganske positiv trods den skade, flere sektorer har lidt som følge af den finansielle krise.
Når talen falder på elektriske køretøjer og transportmidler (Electric Vehicles, EVs), så tænker de fleste først og fremmest på biler. Industrien er i midlertidig meget mere end det. Faktisk tegner bilindustrien sig kun for omkring halvdelen af markedets omsætning, et forhold der ikke ser ud til at ændre sig, trods den rivende udvikling på netop den front. Således producerer store bilfabrikker som Toyota, Honda og Nissan elektriske køretøjer til mange forskellige sektorer. Ligeledes er det en kendt sag, at der bliver solgt mange hybridbiler, men faktisk er det samlede salg af hybridmilitærkøretøjer, -busser og -motorcykler efterhånden lige så stort.
Derfor udgiver det amerikanske forsknings- og konsulentfirma IDTechEx nu rapporten Electric Vehicles 2010-2020, der som navnet antyder sigter efter at give det fulde billede for hele EV-industrien helt frem til 2020. Rapporten bygger på ti års forskning på området, virksomhedsbesøg og interviews og indeholder kapitler om tungt og let industrielt og kommercielt materiel, handikaptransport, tohjulede køretøjer, biler, golfvogne, militærkøretøjer, marinefartøjer og andre transportmidler. Dette omfatter elektriske robotter, fly og de såkaldte Autonomous Underwater Vehicles (AUVs), altså selvstyrende undervandsrobotter, og ikke mindst cykler. Således bruger rapporten blandt andet et par sider på at præsentere Copenhagen Wheel, cykelhjulet med indbygget batterimotor, der lades op under kørslen. For hver eneste kategori gives der detaljerede kig ind i fremtiden med strategier, tabeller og nøgletal for omsætning, teknologi og kommende begivenheder.
Det fulde billede også af Kina
Rapporten fra IDTechEx er således ganske omfattende i sit udvalg af elektriske køretøjer og lignende. Men også geografisk kommer projektet vidt omkring. Således indeholder rapporten også flere afsnit om den kinesiske EV-industri. 66 % af verdens EV-producenter ligger ifølge rapporten i Kina. Samme sted fremstilles over 90 % af verdens elektriske køretøjer, hovedsageligt til brug på det hjemlige marked. Og Riget i Midten rummer også det suverænt største udviklingspotentiale, da Kina kontrollerer 95 % af forekomsten af de af verdens sjældne grundstoffer, der bruges i fremstillingen af batterier til EVs. Rapporten omtaler i alt 420 EV-producenter, en stor del af dem kinesiske og endnu ikke særligt kendte uden for Kina, da deres produkter kun er til salg netop der.
Gode fremtidsudsigter
Rapporten præsenterer en samlet 10-års udsigt for hele EV-industrien og den er ganske positiv. Således forventer man, at den stærke vækst i branchen vil fortsætte, på trods af den skade flere sektorer har lidt som følge af den globale finansielle krise, og som mange fortsat mangler at komme sig over.
Mere præcist forudser rapporten, at de 29 millioner EVs, der forventes at blive solgt i 2010, vil stige med godt 70 % til 49 millioner i 2020, men at markedets værdi vil stige endnu mere, fordi nye og større typer køretøjer i stadigt stigende grad adopterer den elektriske teknologi. Hybrider vil stige fra at udgøre 50 % til 60 % af markedets værdi, og i det hele taget vil en langt større procentdel af verdens produktion af lette industrikøretøjer, kommercielle transportmidler og biler være elkraftbaserede i 2020.
Gennem sine 261 sider er rapporten desuden rigt illustreret med 58 tabeller og 185 figurer, der hjælper til at give det fulde overblik, både i de enkelte sektorer og industrien som helhed. Rapporten kan bestilles, både i elektronisk form og som hardcopy, på www.idtechex.com.