32 nationaliteter arbejder for Terma - der er brug for endnu flere

Polens dage som kilde til arbejdskraft på danske virksomheder er under pres. Over hele Europa stiger behovet for arbejdskraft. Ifølge DI bør der gøres mere for at tiltrække international arbejdskraft til Danmark.

I dag beskæftiger Terma godt 1400 medarbejdere. Virksomhedens udenlandske medarbejdere kommer fra en bred vifte af lande. .

17.11.2017

Sponseret

Felix Bekkersgaard Stark, Dansk Industri

”For nylig besøgte jeg et stort slagteri i Horsens, hvor der arbejder 400 polakker, for at mødes med nogle af dem og fortælle om mulighederne og høre, hvad der skal til for at få dem hjem.”
Sådan siger Henryka Mościcka-Dendys - Polens ambassadør i Danmark – i artiklen ”Polsk ambassadør på medarbejderrov hos danske virksomheder: Vi skal lokke de polske ansatte hjem igen”  fra JyllandsPosten.

Artiklen understreger, at Polen har indledt en offensiv for at lokke nogle af de knap 40.000 polakker, der arbejder i Danmark, hjem igen.

- Man kan godt forstå Polen, for ligesom vi i Danmark har brug for flere hænder, er arbejdsløsheden i Polen også nået derned, hvor det koster dem vækst og velfærd, at arbejdskraften søger uden for landet. Det samme gør sig gældende i Tyskland, Rumænien og de fleste andre europæiske lande, og det er grundlæggende et tegn på, at det går godt for de fleste, siger underdirektør Steen Nielsen, DI.

Læs også DI analyse: Udenlandske medarbejdere bliver stadig vigtigere

Behov for flere hænder

Det gør det også hos virksomheden Terma, der har danske afdelinger i Lystryp, Herlev og Greena. Her er antallet af medarbejdere steget godt 300 siden 2014. I dag beskæftiger Terma godt 1400 medarbejdere. Virksomhedens udenlandske medarbejdere kommer fra en bred vifte af lande. I alt er der repræsenteret 32 forskellige nationaliteter.

- Som mange andre virksomheder oplever vi også den skærpede kamp om højt uddannede medarbejdere inden for særligt IT og softwareudvikling. Det imødegår vi bl.a. ved hjælp af samarbejdspartnere i Litauen, Rumænien og Polen, hvor vi ansætter lokalt. Endvidere indvier vi i denne uge et udviklingscenter i Atlanta, Georgia i USA, hvor vi har indledt et samarbejde med Georgia Tech Research Institute, siger kommunikationschef Kasper Rasmussen, Terma.

På timelønsområdet har Terma ifølge kommunikationschefen succes med at rekruttere lokalt og selv stå for uddannelses af nye medarbejdere. Det gælder både i Lystrup og især i virksomhedens afdeling i Grenaa, som det seneste halvandet år har øget medarbejdertallet med omkring 100.

Læs også: Terma-direktør: Vi bliver i Grenaa

Lettere adgang fra 3. lande

Det glæder Steen Nielsen, at Terma stadig kan rekruttere danskere, men han understreger, at der indenfor timelønsområdet på visse faggrupper er behov for at lette adgangen for internationale medarbejdere fra lande uden for EU.

- Derfor bør vi indføre at faglærte som fx smede, elektrikere, industriteknikere, værktøjsmagere og mekaniker også kommer med i de faggrupper, der kan få arbejde i Danmark, selv hvis de ikke får så høj løn, som der stilles krav om i beløbsordningen, siger Steen Nielsen.

Han mener, der bliver behov for flere udlændinge til alle typer job.

- Der er størst behov for højtuddannede, men der er også mangel på medarbejdere blandt både faglærte og ufaglærte, og behov for flere hænder i stort set alle brancher. Derfor skal vi se på, hvordan vi tiltrækker kvalificerede udlændinge, frem for hvordan vi holder dem væk, siger Steen Nielsen.

Læs også: SKAT samler vejledning til udenlandske medarbejdere 

07.02.2024Dansk Industri

Sponseret

Har du styr på ESG, CSRD og ESRS?

12.01.2024Dansk Industri

Sponseret

Ny ESG & Bæredygtighedsportal hos Dansk Industri (DI)

04.09.2023Dansk Industri

Sponseret

Danske produktionsvirksomheder skaber konkurrencefordele gennem Klimaklar Produktionsvirksomhed

04.09.2023Dansk Industri

Sponseret

CO2-regnskab, bæredygtig produktion, klimaklar.

21.06.2023Dansk Industri

Sponseret

Organisering af Bæredygtighed og ESG er et ledelsesansvar

15.06.2023Dansk Industri

Sponseret

Rådgiverne er afgørende for deres kunders bæredygtige og ansvarlige forretning