4 tips til et godt NGO-samarbejde
Hvordan opnår virksomheder et bedre samarbejde med en NGO? Få fire gode råd med på vejen.
De seneste år er et stigende antal virksomheder begyndt at samarbejde med NGO’er, fordi et samarbejde styrker virksomhedernes sociale profil og kan skabe større viden og øget ekspertise blandt medarbejderne. Der kan imidlertid også opstå problemer, når virksomheden og NGO’en ikke samarbejder om en klar fælles strategi.
Det amerikanske site greenbiz.com har fremsat en række nyttige strategiske råd, som virksomheder kan tage med på vejen, når de samarbejder med en NGO.
1. Omfavn forskelligheder
Værdsæt forskellighederne mellem din virksomhed og NGO’en. Forskellige perspektiver kan medføre komplikationer, men også værdier, hvis begge parters kompetencer og viden komplimenterer hinanden. Et stigende antal virksomheder bygger bro ved at ansætte tidligere medarbejdere fra NGO-verdenen. Omvendt benytter NGO´er ofte tidligere medarbejdere fra private virksomheder, for at få samarbejdet med virksomheder til at fungere optimalt.
Læs også: Kunsten at samarbejde med en NGO
2. Udpeg en frontfigur
Virksomheden bør udpege en frontfigur for NGO-samarbejdet, som har autoritet til at træffe vigtige beslutninger, når der er mindre uoverensstemmelser. Det er vigtigt, for at kunne få gennemført de overordnede, strategiske mål.
3. Samarbejdet skal være en del af "core business".
Partnerskaber skal gradvist integreres i virksomhedens samlede strategi, i stedet for at blive anskuet som en separat, alenestående aftale.
4. Løbende forventningsafstemning
Over tid kan miljømæssige forhold, interesser og positioner ændre sig. Derfor er det vigtigt, at virksomhed og NGO løbende mødes og afstemmer forventninger til samarbejdet. I nogle tilfælde vil man opleve at målet med samarbejdet er nået. I andre tilfælde er det nødvendigt at revurdere og nedfælde, hvad ændrede interesser betyder for samarbejdet.
-OWG