04.04.2017 | Klima, miljø og energi
40% stigning i salg af lastbiler og busser, som kører på alternative brændstoffer
Indhold fra partner Hvad er dette?
Scania oplevede i 2016 en betydelig fremgang i salget af køretøjer, som kører på alternative brændstoffer. Også uddannelse af chauffører med henblik på mere brændstoføkonomisk og miljøvenlig kørsel (coaching) er i kraftig fremgang.
Scania oplever en flot fremgang i salget af lastbiler og busser, der kører på alternative brændstoffer.
Antallet af Scania-køretøjer, som kører på alternative brændstoffer, steg med 40 procent, dvs. til i alt 5.000 lastbiler og busser. I Danmark er Scanias markedsandel af tunge lastbiler og busser til gas-drift på mere end 40%.
- Efterspørgslen på køretøjer til bæredygtig transport er flot stigende og det samme gælder for serviceydelser, der supporterer vognmænd og flådeejere til at reducere brændstofforbruget, CO2-udledningen samt omkostningerne forbundet med brændstofforbruget, fortæller salgsdirektør for Scania Danmark, Anton Freiesleben.
Scania oplever nemlig også stigende en interesse for at lade chauffører uddanne og coache til en mere brændstoføkonomisk og miljøvenlig kørestil.
- Lige nu er der på verdensplan ca. 40.000 af Scanias kunders chauffører, som bliver coachet, hvilket er en stigning på 30 procent på kun et år. I Danmark er dette tal lige nu ca. 600 chauffører.
Ecolution by Scania-konceptet, som er markedets mest omfattende og effektive løsning til at reducere CO2-udledningen, udgiften til brændstof og forbedring af oppetiden, er steget på verdensplan med 37 procent i 2015 og tæller nu mere end 2,700 køretøjer. I gennemsnit har Scania globalt set en reduktion i brændstofforbruget og CO2-udledningen på 12 procent på de kunder, som er skiftet til en Ecolution-løsning. Danske kunders besparelse er i gennemsnit 16%.
- For os er det et klart bevis på, at bæredygtig transport og rentabilitet sagtens kan gå hånd i hånd, slutter Anton Freiesleben.
Scania har været beskæftiget med udvikling og produktion af køretøjer til kørsel på alternative brændstoffer i mere end 25 år.
Læs om Scania og bæredygtighed i årsrapporten side 128-129.
Klima, miljø og energi
Lastbiler er ikke klimaets sorte får. Der findes mange muligheder.
Der er ikke noget trylleri i Scania Driver Coaching. Det handler om at køre pænt og tænke fremad. Gør man det, er der mange penge at spare og belastningen på miljøet bliver minimeret.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania modtager prisen Green Truck of the Year 2017
Den nye Scania-generation af lastbiler er blevet udmærket med prisen Green Truck of the Year 2017. Scania distancerede sig fra konkurrenterne med et op til 13% lavere brændstofforbrug.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

HAVI og Scania reducerer CO2-udledningen i McDonalds leverandørkæde
Scania har indgået et tæt samarbejde med virksomheden HAVI om at opfylde de globale klimamålsætninger ved at samarbejde om bæredygtig transport og logistik.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Endnu en hybrid-lastbil til det danske marked
JH Transport og Logistik A/S i Brøndby fik i går leveret sin første hybridlastbil og kan nu distribuere temperaturfølsomt gods i alle døgnets timer for REMA 1000 uden at genere byens beboere med støj og forurening.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Scania vælger fossilfri elektricitet globalt
I 2020 vil Scania globalt udnytte fossilfri elektricitet, hvor det er muligt. Dette er Scanias løfte til verdens største klimakampagne Earth Hour 2017. Scania i Danmark og flere andre markeder er allerede skiftet til vedvarende energi på flere områder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Paris går først i kampen om at indføre bæredygtig transport i byen
I den franske hovedstad Paris iværksættes nu flere tiltag til udfasning af transportmidler med dieselmotor med et forslag om et totalt forbud i 2025. I København arbejdes der også med at indføre bæredygtige transport.
Indhold fra partner