5-6 gode grunde til at bruge miljømærker

Miljømærker er foran lovgivningen og et reelt konkurrenceparameter. Det er ikke længere nok at 'sige', at man handler bæredygtigt. Det skal kunne dokumenteres...

'Mærk din forretning' udkom i april og er et godt værktøj, når man vil miljømærke til sine produkter.

15.05.2018

Sponseret

Annette Hastrup, CEO & Owner at Vugge til Vugge, Vugge til Vugge ApS

Af Annette Hastrup, CEO og indehaver af Vugge til Vugge ApS
Som akkrediteret assessor for Cradle to Cradle Products Innovation Institute og rådgiver i cirkulær økonomi, er jeg ofte blevet mødt med spørgsmål om, hvorfor en virksomhed skal vælge Cradle to Cradle Certified™ frem for andre miljømærker, eller hvilke andre miljøcertificeringer der kunne være relevante. 

Svaret gives i ny og overskuelig bog om miljømærker

Det er blevet lettere at svare på med Lars Ludvigsen og Jakob Zeuthens nye bog 'Mærk din forretning'. Bogen udkom i april og giver en uvildig bedømmelse af 51 tredjepartsverificerede miljømærker på markedet. 

Den er et godt og overskueligt værktøj, der sammenligner værdien af de forskellige mærkningsordninger. 

Vugge til Vugge har skrevet en artikel om, hvordan Cradle to Cradle CertifiedTM performer i bogen. Den kan du læse her.

Jeg kan kort afsløre, at Cradle to Cradle især scorer højt på troværdighed og høj service over for virksomhederne. Det er vi selvfølgelig stolte af her i Vugge til Vugge ApS.

5 gode grunde til at miljømærke sit produkt

Nu hvor jeg har læst bogen, står jeg tilbage med fem helt klare bud på, hvorfor virksomheder bør bruge miljømærker til at dokumentere og markedsføre deres produkter:

  1. Det er ikke nok at skrive ’bæredygtig’ eller ’miljørigtig’ foran navnet på et produkt, en ydelse eller en bygning. Der er brug for dokumentation for at skille sig ud fra dem, der 'greenwasher' og bruger udokumenteret storytelling.
  2. Efterspørgslen på bæredygtighed stiger - både i store udbud, business-to-business og hos den private forbruger.
  3. Antallet af miljømærker er støt stigende. Nye produktgrupper og miljøområder vil kalde på mærkning. 
  4. Mærker kommunikerer enkelt og appellerer til forbrugerne om at købe. Det er et reelt konkurrenceparameter, og markedsværdien af mærkede produkter stiger.
  5. Miljømærker signalerer, at produktet er FORAN lovgivningen og har mere ambitiøse krav og målsætninger. 

Kunderne bekræfter de gode grunde

Der er selvfølgelig mange flere gode budskaber på de 250 sider. Mine erfaringer med efterhånden en lang række virksomheders arbejde med at opnå Cradle to Cradle certificeringer understøtter imidlertid ovenstående. 
Især har vores virksomheder behov for at kunne dokumentere deres miljøpåvirkning på et globalt marked, fordi efterspørgslen på bæredygtig dokumentation stiger. 
Cradle to Cradle er også et godt mærke til at dokumentere, hvordan virksomheden arbejder med cirkulær økonomi. 
Man kan læse om, hvad virksomhederne får ud af at bruge Cradle to Cradle som miljømærke i vores mange cases

Og den 6. gode grund kommer her

For vores kunder er det også væsentligt, at Cradle til Cradle kan bruges som innovationsramme og til at styre virksomhedens strategiske udvikling. Det er derfor mit helt eget 6. bud på, hvorfor virksomheder skal mærke deres forretning med Cradle to Cradle frem for så mange andre gode miljømærker.

Læs også Cradle to Cradle har værktøjerne til et cirkulært Danmark

En troværdig og læseværdig bog

Jakob Zeuthen og Lars Ludvigsens bog virker både gennemarbejdet og troværdig. De har gennem de seneste godt to år udviklet en analysemodel med 36 kriterier inden for de fire områder miljø, sociale forhold, sundhed og økonomi. Cradle to Cradle er i øvrigt det eneste mærke, der har kriterier på alle fire områder.

Kriterierne munder ud i en bedømmelse på otte områder, præsenteret i en butterfly-model. Den viser, hvordan mærkerne klarer sig inden for de fire troværdighedsområder: Transparens, multistakeholder, tredjepartscertificering og relevans. Tilsvarende er deres markedsværdi vurderet på fire områder: Kendskab, global, service og officiel. 

Plads til forbedringer

Cradle to Cradle er vurderet benhårdt, og der er helt sikkert plads til forbedring, især når det gælder kendskabsgraden. Det hænger naturligt sammen med, at det er et relativt ungt mærke. Men det er godt for os at se, hvor vi står i forhold til de andre. Nu kan vi sætte ind på kendskabet og dermed øge markedsværdien fremadrettet.

Bogen har dermed givet os ny viden om, hvordan vi kan arbejde videre med at sikre et godt miljømærke for vores kunder, for deres kunder og for miljøet.

FAKTA 

  • Læs mere om Cradle to Cradle og se, hvordan du kan få et produkt certificeret på www.vuggetilvugge.dk
  • MÆRK DIN FORRETNING  er skrevet af Jakob Zeuthen og Lars Ludvigsen. Den udkom 20. april 2018. Læs mere om bogen, og hvordan du kan købe den
  • Du kan også HØRE om miljømærker i Steffen Max Høghs podcast, hvor han snakker med en af forfatterne, Jakob Zeuthen.

19.12.2023Vugge til Vugge ApS

Sponseret

C2C Certified giver Superwood et forspring

29.08.2023Vugge til Vugge ApS

Sponseret

B&O har skærpet strategien med Cradle to Cradle  

13.10.2022Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Standarder arbejder for mere lighed

21.06.2022Vugge til Vugge ApS

Sponseret

C2C Certified® gør gode produkter bedre

07.09.2021Vugge til Vugge ApS

Sponseret

B&O og Novo Nordisk opnår verdens første v. 4.0 Cradle to Cradle certificeringer

16.03.2021Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Cradle to Cradle sætter nye standarder for fremtidens produkter