Syv kendetegn ved en god CSR-strategi

Her er Nigel Salters bud på hvad en rigtig god CSR-strategi har i sig i 2017. Ikke alle strategier behøver at have alle elementer, men hvis man vil være blandt de bedste, skal de være med. Og man gør klogt i at overveje dem alle.

04.10.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

1. HAR KLAR FORBINDELSE TIL FORRETNINGSSTRATEGIEN

Om det er en stiplet eller en stor tyk linje, der forbinder de to, er ikke afgørende, men man skal kunne se, at CSR-arbejdet foregår som en del af den almindelige forretning. Når man kan se, at CSR-projekterne også arbejder for virksomhedens kommercielle interesser, så får CSR mere kraft og troværdighed.

2 KIGGER UDE FRA OG IND

... at man sørge for at bygge forbindelsen mellem sin virksomhed og verden uden for. Man skal have kig på eksterne megatrends, ændringer i samfundet, ressourceknaphed osv., så man kan forstå, hvilke og hvordan ens branche, marked, virksomhed vil blive påvirket. Og man skal have masser af input fra stakeholdere. Hvis man vil være virkelig ambitiøs og vise lederskab, så vil ens strategi i lige så høj grad være defineret ud fra input fra ens konstruktive kritikere uden for virksomheden, som af ens interne forståelse og ønsker. Der findes forskellige værktøjer, som man kan bruge til at arbejde sådan. Store virksomheder vil ofte have glæde af at etablere en gruppe af respekterede, eksterne og kritiske folk, som kan sparre med og udfordre ledelsen om retning, positioner osv.

3 BIDRAGER TIL AT OPFYLDE VIRKSOMHEDENS FORMÅL

...at ens CSR-strategi klart udtrykker og udlever virksomhedens erklærede formål, eller i hvert fald bidrager væsentligt til at virksomheden kan levere på dette.

4 AMBITIONEN SKAL VÆRE ENTEN 100 ELLER NUL

... almindelige, relative reduktionsmål giver ikke rigtig mening længere. Hvordan skal man bedømme om en virksomhed med relative mål løser sin del af opgaven? Så måden man sætter mål på og ambitionsniveauet er vigtig.

5 HAR ET SYSTEM-PERSPEKTIV

... så når virksomheden laver strategi for sit CSR-arbejde, så handler det ikke kun om dens eget lukkede system, men om det system virksomheden indgår i. Det ses oftest tydeligst i de mål man sætter, men det er afgørende at hele strategien er tænkt sådan. F.eks. når en aktør af H&M’s størrelse siger, at de vil være 100 procent cirkulære, så er det massive systemforandringer vi taler om. Så din strategi og dine mål skal være større end din egen virksomhed.

Det gælder også for SMV’ere. Det kan så godt være at det system, man kigger på, er mindre, når man er en mindre virksomhed. Men tænkningen er den samme. Og man kan sagtens gøre en forskel i sit eget system og værdikæde, selvom man kun er en lille del af den.

6 ANERKENDER, HVOR VIGTIGE MEDARBEJDERNE ER

... fordi uden at aktivere og involvere hele virksomheden, så kan du ikke levere på din strategi. Det skal anerkendes – og også hvor udfordrende det kan være, og hvilken indsats det kræver. (Læs mere om medarbejderinvolvering i næste nummer af CSR Quarterly).

7 HAR FOKUS PÅ AT KOMMUNIKERE

Tidligere var strategi og målsætninger noget man havde og brugte internt, men de dygtigste virksomheder forstår nu, at strategi har større chance for at blive udlevet og opfyldt, hvis man fortæller om den. Du skal sige, hvad du vil gøre. Du skal naturligvis også gøre det, men man skal slippe frygten for at bruge kommunikation til at drive udvikling og udførelse. Kommunikation samler folk, trækker dem ind i samtalen og kan være med til at skabe indlevelse. Og det skal man bruge.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR-strategier

Hvordan ser en god CSR-strategi ud i dag? Dækker både store og SMV’er. Fokus på SDG’er, partnerskaber, sektorsamarbejder og science-based targets. 

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00