20.10.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: 7 ting vi har lært af vores rejse mod en bæredygtig produktion

Det er lidt af en mundfuld at omstille sin forretning til en bæredygtig retning: Hvor starter og slutter man? Hvordan sikrer man, at hele organisationen trækker samme vej? Og hvordan vil markedet tage imod det? Tæppeproducenten Desso deler ud af sine erfaringer med bæredygtig produktion og giver syv anbefalinger til en bæredygtig omstilling.

Hos Desso tog vi i 2008 det første skridt på rejsen mod en bæredygtig produktion.

Læs også: Bæredygtighed er penge værd

Vi producerer tæpper og tæppefliser, og vi kunne konstatere, at vores branche er skyld i, at millioner af kvadratmeter tæpper hvert år bliver smidt væk og brændt. Det er millioner af tons materialer, som potentielt kunne være genbrugt.

Derfor besluttede vi os for at arbejde med et mål om at designe alle vores produkter efter Cradle to Cradle-filosofien. Cradle to Cradle foreskriver – blandt meget andet – at du skal skabe en cirkulær produktionscyklus, hvor du så vidt muligt bruger sunde materialer, der kan genanvendes. Enten i din egen produktion eller af andre.

Vi kunne allerede tidligt begynde at høste frugterne af vores indsats. Men rejsen har bestemt ikke været uden forhindringer og frustrationer, som vi har måttet lære at overvinde undervejs.

De erfaringer vil vi gerne dele. Med jer, der overvejer at omlægge produktionen, og med jer, der allerede er godt i gang. Så her er 7 ting, vi har lært af rejsen mod en bæredygtig produktion. Vi håber, det kan være til inspiration.

1) Få alle med på holdet
Hvis man skal have succes med en større omlægning af forretningen, kræver det buy-in fra hele organisationen, så alle trækker i samme retning. Og det er netop en af de ting, vi har haft stor succes med i Desso.

For vores HR-afdeling og CSR-afdeling har det været et helt projekt i sig selv at få kommunikeret den nye vision og finde ud af, hvordan man får hele virksomheden til at tænke cirkulært.

Vi holdt informationsmøder, inden vi overhovedet gik i gang, hvor vi fortalte medarbejderne om visionen. Vi forklarede, hvorfor vi ville den vej. Og vi udstak målet om at være markedsledende inden for Cradle to Cradle-certificerede tæpper.

Vi etablerede projektgrupper, hvor medarbejdere fra alle niveauer kan bidrage med idéer og input. Det har skabt større incitament for at arbejde hen imod målet og givet helt konkrete løsninger på specifikke udfordringer.

Vi har for eksempel måttet opfinde helt nye produktionsteknikker, og i den forbindelse har vi haft utrolig gode erfaringer med at involvere de medarbejdere, der arbejder ved produktionsmaskinerne til daglig.

Vi har også aktivt involveret kunder og samarbejdspartnere i processen. Og vi gik allerede meget tidligt ud og kommunikerede vores Cradle to Cradle-målsætning til markedet. Det har hjulpet med at bygge interesse for vores bæredygtige produkter og modnet markedet.

2) Start simpelt, men start med kernen

Når man sætter sig ned for at lave en plan for sin bæredygtige omstilling, kan det virke som en uoverskuelig opgave. Men kunsten er at fokusere på et afgrænset område til en start, har vi erfaret.

På den måde kan I gøre jer nogle vigtige erfaringer, som I kan bruge, når I ruller jeres grønne omstilling ud i resten af virksomheden.

I Desso begyndte vi med vores største produktsegment, tæppefliserne. Det gav os et håndgribeligt sted at starte, og samtidig tog vi fat om virksomhedens kerne, så den bæredygtige omstilling kunne rodfæste sig i organisationen. Man kan nemlig også starte for simpelt – for eksempel med et nicheprodukt – og så er der en risiko for, at omstillingen aldrig når længere end dertil.

3) Find samarbejdspartnere, der er med på jeres vision
En af vores største udfordringer undervejs har været at finde de rette leverandører. Pludselig var det ikke nok for os, at de materialer, vi købte til vores tæppeproduktion, levede op til europæisk miljølovgivning – vi skulle vide helt præcis, hvilke ingredienser materialerne indeholdt.

Det var ikke alle vores leverandører lige positivt stemte over for – mange leverandører anser ingredienslisten som en forretningshemmelighed. Så igennem processen har vi skiftet nogle af vores leverandører ud med andre, der ligesom os synes, at denne bæredygtige omstilling er spændende.

Mit råd vil derfor være, at I inddrager jeres leverandører allerede tidligt i processen. Sorter dem fra, der ikke vil lege med, og indgå partnerskaber med andre, der kan se ideen i jeres vision.

Vi har fundet de fleste af vores partnere gennem netværk, og der findes en række steder, man kan gå hen. For eksempel Launch Nordic, hvor vi selv er mentor, og Sustainia, der støvsuger markedet for innovative Cradle to Cradle-løsninger. Det er også muligt at hente konsulenthjælp ind, for eksempel fra Vugge til Vugge Danmark.

4) Led efter finansiering de rigtige steder
I Danmark bliver det nok svært at gå ned i banken og finde finansiering til jeres investeringer i bæredygtighed. Men der findes heldigvis andre muligheder.

For eksempel Erhvervsstyrelsens Grøn Omstillingsfond, VELUX Fonden og Merkur Andelskasse, der er positivt indstillet over for investeringer i bæredygtighed. Der findes også flere muligheder for at få EU-støtte – også for mindre projekter.

Der er desuden hjælp at hente lokalt. For eksempel hos Region Midtjylland og Region Nordjylland, der begge arbejder målrettet med bæredygtig erhvervsudvikling, blandt andet med initiativer som Rethink Business og Det Grønne Rejsehold.

5) Det handler ikke kun om bæredygtighed
Det er ikke nok, at jeres produkter er bæredygtige. Hvis markedet skal acceptere dem, skal de også være funktionelle og se godt ud (afhængigt af jeres produkt, selvfølgelig).

Det er i sig selv en udfordring at kombinere bæredygtige produkter med funktionalitet og lækkert design, men det kan sagtens lade sig gøre. Hos Desso har vi for eksempel haft stor succes med at indgå samarbejder med arkitekter fra hele verden, der har bidraget med inspiration til tæppedesigns, som følger udviklingen i markedet. Det har gjort, at vores produkter meget hurtigt har fået fodfæste i markedet.

6) Indstil jer på, at det tager tid
Vores rejse mod bæredygtig produktion har langt fra været en lige vej. Nogle gange har det været to skridt frem og fem tilbage. Specielt den tekniske del har givet udfordringer, og vi har måttet gentænke hele måden, vi designer, udvikler og producerer vores produkter på.

Vi arbejdede for eksempel længe med at udvikle en ny, bæredygtig produktionsteknik, men da vi var færdige, viste det sig, at den var mindre rentabel, end vi havde regnet med – derfor måtte vi tilbage til tegnebrættet og starte forfra. Det var lidt af en mavepuster.

Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Undervejs fandt vi helt tilfældigt ud af, at vi kan producere et gennemsigtigt tæppe, og det har siden affødt en hel ny produktserie og åbnet op for helt nye markedsmuligheder.

Så det er vigtigt at huske, at man ikke skal være perfekt fra dag 1. Det tager den tid, det tager. Og selv nederlagene kan blive til sejre.

7) Jeres fodaftryk spreder sig som ringe i vandet
Selvom vi langt fra er i mål endnu, har rejsen mod en bæredygtig produktion allerede været det hele værd. Det er lykkedes os at lukke produktionscirklen på vores største produkt, og på trods af recessionen har vi øget vores markedsandel markant, siden vi begyndte.

Men én ting er de resultater, du skaber inden for din egen virksomhed. En anden ting er den positive påvirkning, du har på andre virksomheder.

Læs også: Innovationsbehovet er konstant

Vi har haft held til at inspirere andre til at tage det samme skridt som os, fordi de har kunnet se, at det kan lade sig gøre at producere bæredygtigt og samtidig drive en god forretning.

Og når du kan inspirere andre, mangedobler du jo lige pludselig dit positive fodaftryk. Så begynder ringene at sprede sig i vandet. Og så har vi rent faktisk en chance for at skabe en bæredygtig levevej, inden verdens ressourcer slipper op.

Mere fra Michael

Michael Aastrup

Nordic Segment & Key Account Director

  • Desso

Working within the segments, Offices, Hospitalityand Stores & Shops. Working with all products as will as Desso products and concept. Desso is now a part of Tarkett Group.And also still very active working with Circular Economy and Cradle to Cradle, both internally with Tarkett & Desso, but very much externally as well inspiring others.

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere