Affaldsvogne på biogas er godt for både arbejds- og bymiljø

Flere kommuner og regioner har taget biogasdrevne skraldebiler til sig og det har både resulteret i et bedre arbejdsmiljø for chaufførerne og en generelt grønnere kørsel.

I 2013 tog København de første fire biogaslastbiler i brug til indsamling af affald. I dag kører der 75 gaslastbiler på de københavnske veje, til gavn for både miljøet og chaufførerne. Foto: Scania.

15.06.2017

CSR.dk

Gasdrevne affaldskøretøjer vinder frem i både kommuner og regioner. Det blev tydeligt ved et nyligt event på Vestforbrændingen i Glostrup, hvor Frederikssund, Skive, København og Region Hovedstaden delte erfaringer med biogas i renovationskørsel og andre transporter, skriver Gas2move.dk.

Og der er mange fordele ved at gøre den tunge affaldstransport grønnere. Først og fremmest er biogassen bedre for miljøet, da den medfører en markant CO2-reduktion. Men der er også andre fordele, især for skraldearbejderne:

”Skraldemændene oplever, at der er en renere luft omkring bilerne. De fortæller os også, at de ikke er så trætte, når de kommer hjem om aftenen, formentlig fordi gasbilerne ikke støjer på samme måde som en dieselbil. Desuden giver gasbilerne mindre partikelforurening, og der er mindre lugt”, forklarer Kim L. Røgen fra Affald og Genbrug i Københavns Kommune.

Læs også: Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogn

De forskellige kommuner, der har erfaring med de biogasdrevne skraldekøretøjer, lægger alle vægt på, at det er vigtigt at få overblik over, hvornår for renovationskørslen skal i udbud, så kommunen kan begynde planlægningen i god tid i samspil med de relevante aktører, fx tankstationerne.

For en tankstation, der servicerer renovationsbiler, tager planlægningen af omstillingen typisk et-to år. Og det er efter, politikerne har besluttet, at kommunen skal påbegynde de grønne omstilling af skraldetransporten.

Flere gasskraldebiler på vej(ene)
I Frederikssund Kommune gik der to år fra politikerne valgte at affaldsindsamlingen skulle foregå med gasbiler, til at bilerne kørte rundt på vejene.

Politikerne blive præsenteret for idéen i 2012 og der var fra starten bred opbakning til projektet. Derfor blev beslutningen også skrevet ind i kommunens affaldsplan samme år. I juni 2013 udsendte kommunen udbudsmateriale og den 1. maj 2014 kørte gasbilerne deres første skraldetur.

Læs også: 15 forslag til cirkulær økonomi med affald

Københavns Kommune var lidt tidligere på færde og fik allerede i efteråret 2013 de første fire gasdrevne renovationsbiler på vejene. Det var kun på forsøgsbasis, men blev hurtigt en succes. Derfor begyndte kommunen gradvist at sætte minimumskrav til antal gasbiler ind i udbuddene for affaldskørsel i de enkelte bydele.

Den gradvise stigning betød, at der i 2016 kørte 75 gasdrevne skraldebiler i København. Målet er at 60 procent af skraldebilerne skal køre på gas i 2017 og 80 procent i 2018.

Læs mere om kommunernes præsentationer og erfaringer fra eventet ”Biogas til renovationskørsel og andre transporter” her.

-CHM

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Reduktioner uden retning? Derfor er klimatransitionsplanen et vigtigt styringsværktøj.

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

03.09.2025CSR.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

03.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Nyt podcastafsnit: Kan vindindustrien blive CO₂-neutral – og hvordan?

01.09.2025CSR.dk

Ny forskning advarer om mulig kollaps af afgørende havstrøm

29.08.2025CSR.dk

Ministerens nationalfisk-kampagne møder hård kritik: "Greenwashing"

28.08.2025CSR.dk

DTU og Topsoes tætte samarbejde om fremtidens brintteknologi

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

09.09.2025

Sted

Odense

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

09.09.2025

Sted

Aarhus

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Webinar
Gratis webinar om ESG i forandring: Værdiskabelse, risikostyring og rapportering

Tilmeld dig webinaret om de nyeste tendenser inden for ESG

Dato

09.09.2025

Tid

10:00

Sted

Webinar