Amerikansk ngo bliver til virksomhed: "Vi kan hjælpe flere på den måde"
Amerikanske Samasource er gået fra at være en klassisk hjælpeorganisation til at tjene penge på at stifte it-selskaber i udviklingslande. Danske Bestseller Foundation er en af hovedinvestorerne.
Den amerikanske udviklingsorganisation Samasource har taget en kommcerciel drejning væk fra tilværelsen som ngo og er begyndt at stifte private it-firmaer i udviklingslande. En beslutning der, ifølge økonomidirektør i virksomheden, Tony MacDonald, gør organisationen bedre i stand til at hjælpe mennesker og samfund ud af fattigdom.
Læs også: Innovationspris skal nedbringe plastaffald i havet
”Ved at fokusere ligeligt på effekt og profit er vi i stand til at hjælpe flere mennesker, end vi kan som ngo”, siger Tony MacDonald, CFO i den San Francisco-baserede organisation, til Altinget.
Han fortæller, at virksomheden har været i stand til at skabe et konsistent overskud – og samtidig nå sine effektmål på samtlige parametre. Transformationen har især været mulig med støtte fra danske Bestseller Foundation.
Kan hjælpe flere, hvis der er profit
Bestseller Foundation fokuserer på at støtte sociale tiltag i udviklingslande, som eksempelvis virksomheder med vækstpotentiale. Derfor har den danske fond valgt at investere 270.000 dollars, svarende til 1,8 millioner kroner, i det it-selskab Samasource driver i Kenyas hovedstad, Nairobi.
Investeringen betyder, at Samasource er i stand til at udvide med 200 nye arbejdspladser i virksomheden.
Bestseller Foundations direktør, Kristian Sloth, synes det er klogt af Samasource, at de har valgt at gå erhvervsvejen:
”Jo bedre det går Samasource, desto flere etager kan de inddrage i den bygning, de bor i, og jo hurtigere kan de gå ud og rekruttere de næste 100 arbejdsløse og åbne op i en ny by eller et nyt land. Men det kan de ikke, hvis der ikke er profit”, siger Kristian Sloth til Altinget.
Tony MacDonald er glad for samarbejdet med den danske fond, ikke mindst for Bestseller Foundations ambition om at skabe forbedrede sociale forhold.
”Vi havde ikke forventet, at vi ville være i stand til at finde en partner, som på samme tid ville skabe social forandring og acceptere et lavt afkast – og som oven i købet ville være villig til at foretage en så risikabel investering”, siger Tony MacDonald til Altinget. Han tilføjer:
”Uden Bestseller tror jeg ikke, vi overhovedet ville være gået den vej. Og i hvert fald ikke så hurtigt”.
Oplæring og opkvalificering
Formålet med Samasources arbejde er helt konkret at hjælpe fattige uden uddannelse ind på det formelle arbejdsmarked.
I Samasources it-selskaber skal de ansatte løse forskellige dataopgaver. Det kan eksempelvis være at ”lære” teknologi at kende forskel på hunderacer, så en mobiltelefon i fremtiden kan karakterisere en hunds race, hvis man lader den scanne sit levende kæledyr.
Læs også: Fortsat fremskridt for Unilevers bæredygtige vækst
Dataopgaver som denne kan læres gennem kurser og oplæring, fortæller Tony MacDonald. Og med tiden forventer han, at de ansatte kan opkvalificere sig yderligere:
”Vores mål er at kunne levere de mest avancerede produkter udelukkende ved hjælp af folk, som er startet på bunden af pyramiden. På den måde kan vi hjælpe dem med at skabe karrierer, der er bæredygtige på langt sigt”, siger Tony MacDonald.
-CHM