24.04.2018  |  Supply chain

Ansvarligt kaffekoncept tager fart

Indhold fra partner Hvad er dette?

Flere og flere virksomheder støtter op om kvindelige småbønder i Kenya gennem det daglige kaffeforbrug.

80 procent af kaffebønderne i Kenya er kvinder. Alligevel er det mændene, der skummer fløden og tager det meste af overskuddet, når kaffebønnerne skal sælges. Det vil den danske virksomhed NGUVU lave om på.

NGUVU handler direkte med de kvindelige småbønder, så de får flere penge mellem hænderne. Derudover er NGUVU med til at sikre, at kvinderne får faglig udvikling, sundhedsrådgivning og hjælp til familieplanlægning. 

Voksende interesse

NGUVU lancerede kaffekonceptet sidste år, hvor blandt andet medicinalvirksomhederne Bayer og Ferring valgte at købe kaffebønnerne fra kvinderne. I år er interessen endnu større.

”I de første måneder af 2018 har vi fået fem nye virksomhedskunder, herunder SEB, der vil servere kaffen ved kundemøder. Vi kan mærke, at kombinationen af lækker kaffe og støtte til udsatte kvinder er stærk. Der er ingen tvivl om, at rigtig mange virksomheder ønsker at tænke ansvarlighed ind i hele værdikæden – også når det gælder det daglige kaffeforbrug”, siger Rune Sandholt, der står bag NGUVU. 

Kvinderne er nøglen til udvikling

Når kvinderne i Kenya får en højere indkomst, gavner det også børnene. Til forskel fra mændene, så bruger kvinderne langt størstedelen af indkomsten på familien. Det betyder blandt andet, at børnene ikke skal gå sultne i seng, at de får den rette behandling hos lægen samt at de får den vigtige uddannelse. 

”Det har en stor effekt, når vi styrker kvinderne i Kenya. Det er meget stærkt at opleve, hvordan de vil gøre alt for, at børnene får en fremtid med muligheder. Kvinderne har især fokus på, at både pigerne og drengene kommer i skole. Det er med til at sætte gang i en positiv udvikling i lokalsamfundet, der rækker langt”, fortæller Rune Sandholt.

Om kaffen

Kvinderne leverer de bedste kaffebønner fra Kenya, nemlig Kenya AA, SL28. Kaffebønnerne bliver ristet i København, så NGUVU kan levere helt nyristede bønner til virksomhederne.

NGUVU har fået så god respons fra virksomhederne, og mange medarbejdere har spurgt om de kunne købe kaffebønnerne til kaffekværnen derhjemme. Derfor har NGUVU netop lanceret et kaffeabonnement, hvor privatpersoner kan få leveret kaffebønner til hjemmeadressen én gang om måneden.

Læs mere på www.nguvu.dk

Mere fra NGUVU

NGUVU

http://nguvu.dk/

Om NGUVU NGUVU betyder ”styrke” på Swahili. Ideen bag NGUVU er nemlig at hjælpe udsatte kvinder i Kenya, så de bliver stærke nok til at skabe et bedre liv for dem selv og deres børn. Vi tror på, at vi kan gøre størst forskel for de udsatte kvinder ved at sikre dem et fast job, ordentlige arbejdsforhold og faglig udvikling. Det er nøglen til at skabe en positiv…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere