Arla lancerer ny strategi for bæredygtig mælkeproduktion

Arla har udviklet en global strategi for bæredygtig mælkeproduktion med fokus på dyr, klima, natur og ressourcer. Målet er at reducere CO2-udledningen fra gårdene med 30 procent.

Arlas nye strategi for bæredygtig mælkeproduktion har blandt andet fokus på dyrevelfærd. Foto: Thinkstock. .

25.03.2014

CSR.dk

Arlas overordnede mål er at reducere CO2-udledningen fra gårdene med 30 procent i 2020. Foto. Arla. .

Arla tager nu et skridt hen imod en miljøvenlig fremtid. Mejerigiganten introducerer en ny strategi for bæredygtig mælkeproduktionen, der skal involvere mælkeproducenterne direkte.

Det overordnede mål er, at CO2-udledningen per kilo mælk fra Arlas gårde inden 2020 skal reduceres med 30 procent i forhold til 1990.

Arla tilbyder sine landmænd et gratis og frivilligt klimatjek på deres gårde og forventer at foretage mindst 800 beregninger om året fremover. Strategien er udviklet i et samarbejde mellem Arlas eksperter og Arlas andelshavere.

Læs også: Milliard-investering i Arla til øget eksport og bæredygtighed

"Vi har involveret vores andelshavere i udviklingen af vores strategi for bæredygtig mælkeproduktion og de er med på, at den øgede bæredygtighed ikke har en negativ påvirkning på deres økonomi på gården, måske tværtimod. Og det er vi rigtig glade for", siger Åke Hantoft, bestyrelsesformand i Arla, om fordelene ved den nye strategi i en pressemeddelelse.

Fire fokusområder
Arlas strategi for bæredygtig mælkeproduktion blev udviklet i løbet af 2013 på basis af konkrete erfaringer fra Arla-ejere i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Luxembourg.

I den forbindelse er der udpeget fire fokusområder med særlig stor betydning for Arlas fremtidige arbejde:

  • Dyr – sikrer en høj standard for dyrevelfærd
  • Klima – reducér CO2-udledningen fra mælkeproduktionen på andelshavernes gårde
  • Naturen – inspirér Arlas andelshavere til at beskytte biodiversitet og sikrer en mere bæredygtig foderforsyning
  • Ressourcer – reducér affald og øg genanvendelse af ressourcer på gården.

Læs også: Grønnere rengøring i fødevareindustrien

Hos omkring 1.500 Arla-andelshavere i Danmark, Sverige og Storbritannien er der allerede udført såkaldte Carbon Footprint-beregninger, og hvert år vil landmændene få tilbud om at deltage i nye aktiviteter med henblik på at opnå strategimålene.

-TK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus