Arla lancerer ny strategi for bæredygtig mælkeproduktion
Arla har udviklet en global strategi for bæredygtig mælkeproduktion med fokus på dyr, klima, natur og ressourcer. Målet er at reducere CO2-udledningen fra gårdene med 30 procent.
Arla tager nu et skridt hen imod en miljøvenlig fremtid. Mejerigiganten introducerer en ny strategi for bæredygtig mælkeproduktionen, der skal involvere mælkeproducenterne direkte.
Det overordnede mål er, at CO2-udledningen per kilo mælk fra Arlas gårde inden 2020 skal reduceres med 30 procent i forhold til 1990.
Arla tilbyder sine landmænd et gratis og frivilligt klimatjek på deres gårde og forventer at foretage mindst 800 beregninger om året fremover. Strategien er udviklet i et samarbejde mellem Arlas eksperter og Arlas andelshavere.
Læs også: Milliard-investering i Arla til øget eksport og bæredygtighed
"Vi har involveret vores andelshavere i udviklingen af vores strategi for bæredygtig mælkeproduktion og de er med på, at den øgede bæredygtighed ikke har en negativ påvirkning på deres økonomi på gården, måske tværtimod. Og det er vi rigtig glade for", siger Åke Hantoft, bestyrelsesformand i Arla, om fordelene ved den nye strategi i en pressemeddelelse.
Fire fokusområder
Arlas strategi for bæredygtig mælkeproduktion blev udviklet i løbet af 2013 på basis af konkrete erfaringer fra Arla-ejere i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Luxembourg.
I den forbindelse er der udpeget fire fokusområder med særlig stor betydning for Arlas fremtidige arbejde:
- Dyr sikrer en høj standard for dyrevelfærd
- Klima reducér CO2-udledningen fra mælkeproduktionen på andelshavernes gårde
- Naturen inspirér Arlas andelshavere til at beskytte biodiversitet og sikrer en mere bæredygtig foderforsyning
- Ressourcer reducér affald og øg genanvendelse af ressourcer på gården.
Læs også: Grønnere rengøring i fødevareindustrien
Hos omkring 1.500 Arla-andelshavere i Danmark, Sverige og Storbritannien er der allerede udført såkaldte Carbon Footprint-beregninger, og hvert år vil landmændene få tilbud om at deltage i nye aktiviteter med henblik på at opnå strategimålene.
-TK