Arrivas hjerte banker for medarbejderne
Ansattes sygefravær i Arriva Danmark har aldrig været lavere og medarbejdertilfredsheden er i top. Arriva har nu sat sine CSR-indsatser i system med strategien Vejen Frem.
Arrivas CSR-strategi er koncentreret inden for tre fokusområder: miljø, sundhed og mangfoldighed. Men da Erhvervsmagasinet CSR taler med direktør for corporate affairs, Marianne Bøttger, er der ingen tvivl om, at virksomhedens hjerte banker for medarbejderne.
Næsten alle vores initiativer bringer medarbejderne i spil fortæller Marianne Bøttger.
Baggrunden for CSR-strategien er at få sat CSR-initiativer i system. Det er blevet meget lettere for virksomheden at prioritere alle de CSR-initiativer, der kommer fra medarbejderne.
Når lederen mødes med den menige buschauffør i en flad organisation som Arriva, skaber det stor værdi, siger Marianne Bøttger. Prioriteringen er grundlag for mere målrettede initiativer, og det sikrer dermed også, at de CSR-initiativer, der er, bliver mere succesfulde.
Læs også: Matas går ind i kampen mod misbrug
CSR-initiativer har ikke krævet kæmpe økonomisk overskud
Om Arriva Danmark
- Arriva har været en del af den kollektive trafik i Danmark siden 1997, hvor britiske Arriva købte danske Unibus.
- Arriva er i dag det største kollektive busselskab i Danmark med en markedsandel på cirka 40 procent og buskørsel i det meste af landet.
- Arriva står også for driften af havnebusserne i Københavns Havn.
- Arriva Gruppen er siden 2010 ejet af Deutsche Bahn.
Marianne Bøttger beskriver Arriva som en marginal forretning, da virksomheden beskæftiger sig med kollektiv trafik. Derfor er virksomheden et eksempel på, at CSR-tiltag som Arrivas ikke kræver store summer af penge.
Det er absolut ikke nødvendigt med et stort overskud i virksomheden for at igangsætte de CSR-initiativer, som vores virksomhed har gjort.
CSR-initiativerne giver mening for forretningen, men ikke kun i snæver økonomisk forstand. Når medarbejdernes trivsel er høj, blandt andet på grund af samvær, så gavner det også samfundet, og virksomheden bliver en attraktiv arbejdsplads. Det giver i sidste ende økonomisk gevinst, men det er svært at måle direkte på bundlinjen.
Det mest positive ved udarbejdelsen af CSR-strategien har for virksomheden været, at initiativerne bliver samlet og, at strategien får både ledelse og medarbejdere til at blive mere bevidste om CSR. Busselskabet har derfor haft nemmere ved at fejre succeser og dele erfaringer.