Bæredygtig palmeolie på podiet til CSR awards

Vejen til at fremme omstilling til bæredygtig palmeolie i danske fødevarer blev debatteret ved dette års CSR AWARDS i Holstebro, hvor Fødevareministeriet, Dansk Erhverv, DI Fødevarer og WWF Verdensnaturfonden afholdt en event med deltagelse af de centrale aktører i værdikæden.

Fødevareminister Dan Jørgensen og moderator Lotte Hansen sætter scenen for debatten om omstilling til bæredygtig palmeolie.

25.11.2014

Sponseret

Af Louise Koch, CSR-chef i Dansk Erhverv, Dansk Erhverv

Næsten hver femte liter palmeolie i verden bliver nu produceret på bæredygtig vis. Udviklingen drives i et internationalt samarbejde mellem virksomheder og miljøorganisationer. I Danmark har detailhandlen og fødevaresektoren forpligtet sig til at arbejde for, at al palmeolie i danske fødevarer skal være certificeret bæredygtig om to år. Men vejen dertil er ikke altid bestrøet med palmeblade. Derfor satte den fælles event fokus på udfordringer og løsninger på tværs af værdikæden for at omstille til bæredygtig palmeolie. 

Globale udfordringer og løsninger

Fødevareminister Dan Jørgensen satte scenen for dagens debat om omstilling til bæredygtig palmeolie i sit indlæg, hvor han understregede nødvendigheden af, at bæredygtighed og vækst går hånd-i-hånd. Ministeren påpegede, at der er store udfordringer for dyreliv og miljø forbundet med den konventionelle produktion af palmeolie – og at løsningerne skal findes i et samspil mellem erhvervslivet og andre aktører. Han roste initiativerne fra erhvervslivet for at tage ansvar. Ministeren opfordrede til fortsat åben dialog og samarbejde mellem myndigheder og erhvervslivet. 

Mie Oehlenschläger fra WWF Verdensnaturfonden gav det globale perspektiv på udfordringer og løsninger, hvor skovrydning til dyrkning af soja og palmeolie er to af de største årsager til afskovning af tropisk skov, som truer natur, dyr og den økologiske balance.  Men palmeolie er samtidig den vegetabilske olie, som har det højeste udbytte per areal (6-10 gange højere udbytte per hektar end andre vegetabilske olier), og derfor anbefaler WWF at fastholde brugen af palmeolie, men at sikre en balance mellem miljø, natur og jobmuligheder for de omkring 4,5 mio. mennesker beskæftiget i sektoren, samtidig med hensynet til at brødføde en voksende global befolkning. WWF anbefaler derfor at arbejde med omstilling til RSPO-certificeret bæredygtig palmeolie. RSPO udgør ifølge WWF et mindste-niveau og er ikke en ”golden standard”. Men RSPO er i konstant udvikling, og WWF opfordrer til, at virksomheder og detailhandel arbejder hen mod det ”højeste certificeringsniveau”, som er segregeret (dvs. udskiftning til fysisk certificeret palmeolie i produkterne), der endog kan være Identity Preserved (og dermed kan spores til den enkelte mølle). 

Detailhandlen er startet med egne varer, hvor der er størst effekt

Anden del af programmet havde fokus på virksomheders erfaringer med omstilling til bæredygtig palmeolie. 

Dansk Erhverv ved CSR-chef Louise Koch præsenterede detailhandlens initiativ for omstilling til bæredygtig palmeolie, som blev lanceret i juni 2014 med deltagelse af Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd og Coop, som sammenlagt dækker 9o procent af dagligvarehandelen. Målet for initiativet er at styrke virksomheders arbejde med bæredygtig palmeolie gennem vidensdeling og dialog på tværs af værdikæder, primært med fokus på detailhandlen, men også med åben invitation til andre virksomheder, som ønsker at arbejde med bæredygtig palmeolie. For detailhandlen er det vigtigt at kunne tilbyde kunderne gode og ansvarlige varer på hylderne, og derfor er palmeolie også et emne, som allerede er på dagsordenen. Samtidig er der også den udfordring, at palmeolie blot er ét emne blandt utroligt mange CSR relaterede udfordringer i et bredt varesortiment, som alle kræver opmærksomhed. Derfor er metodefrihed og enkelthed i måling af fremdrift afgørende for de deltagende virksomheder. 

Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked, fortalte om deres arbejde med palmeolie i private label produkter, hvor de i starten af 2014 er gået i dialog med deres leverandører og stillet krav om, at al palmeolie brugt som ingrediens i egne mærker af food og non-food skal være minimum massbalance certificeret senest ved udgangen af 2015, og fødevarer af egne mærker opnår segregeret niveau i 2018. Den første kortlægning viste, at 42 ud af 63 leverandører allerede arbejder med certificeret palmeolie på varierende niveau. Et tegn på at omstillingen allerede er i gang i branchen. Helene Regnell forventer derfor at kunne nå i mål med første ambitionsniveau som planlagt i 2015. En af de store udfordringer i arbejdet, som kan kræve megen tid i administration, er imidlertid opgørelse af konkrete mængder og procentsatser af den anvendte palmeolie. 

Coops arbejde med omstilling til bæredygtig palmeolie startede tilbage i 2008, fortalte kvalitetschef Karin Frøidt. Her har man valgt en tilgang, der er baseret på at nå størst mulig effekt for miljøet. Coop er derfor startet med de varegrupper inden for fødevarer, hvor der anvendes mest palmeolie. Siden 2013 har man stillet krav til leverandører om, at alle fødevarer med mere end 2% indhold af palmeolie skulle være baseret på RSPO certificeret palmeolie – eller alternativt substitueres med en anden type olie. Arbejdet har resulteret i, at 98% af palmeolien i fødevarer med udgangen af 2014 forventes at være certificeret bæredygtig. Frem for at jagte de sidste 2%, hvor det vil kræve en stor indsats at nå en lille mængde, gør Coop nu klar til at afdække nye varegrupper inden for non-food, hvor man kan nå en større effekt frem for at ’nusse’ med de sidste små procent. 

Fødevareindustrien har fælles mål, men individuelle veje dertil

Fra DI Fødevarer præsenterede chefkonsulent Louise Bünemann fødevareindustriens initiativ for bæredygtig palmeolie, som blev lanceret i juni 2014. Indtil videre deltager 13 centrale virksomheder, men mange andre arbejder med omstilling til bæredygtig palmeolie, og flere inviteres derfor også til løbende at tilslutte sig initiativet. I initiativet sætter man konkrete mål for omstilling til bæredygtig palmeolie i fødevarer, med minimum certifikater inden udgangen af 2016 og en ambition om segregeret bæredygtig palmeolie i 2018. Som led i initiativet nedsættes en task force af interessenter, der skal afrapportere om fremdriften i omlægning til bæredygtig palmeolie. 

Karen Nejsum, kvalitetschef i Arla Foods, præsenterede Arlas arbejde med palmeolie, som er baseret på en ambitiøs målsætning om 100% certificeret og segregeret palmeolie inden udgangen af 2015. Hos Arla er palmeolie en mindre ingrediens, der indgår i mængder på under 5% i produkter som yoghurt og smøreost. Arla er en af de danske virksomheder, der er medlem af RSPO. Medlemskabet bidrager til at strømline krav og processer ned igennem leverandørkæden, og samtidig til at basere forbrugerkommunikation på enkle budskaber på tværs af markeder. For Arla kan udfordringerne ligge i forhold til tilgængelighed og pris for den certificerede palmeolie, samt forbrugernes opfattelse af palmeolie. 

Som det sidste perspektiv fra erhvervslivet leverede Jens Victor Fischer, Global Marketing & Business Dev. Manager, fra Palsgaard, der leverer stabilisatorer og andre ingredienser baseret på palmeolie til både food og non-food. For Palsgaard er det derfor vigtigt, at der ikke kun fokuseres på de store mængder i produkter, men også på de små ingredienser. Derudover pegede Palsgaard på den udfordring, at der kan opstå en ubalance i udbud af certificerede ingrediens-produkter, da pris og tilgængelighed er afhængig af efterspørgslen på certificeret palmeolie i ren form. Palsgaard er ligeledes medlem af RSPO og oplever, at det har bidraget til at øge deres kundebase, at de kan levere certificerede ingredienser. 

Dialog på tværs – formidling af det gode budskab er vigtigt, men svært

I den afsluttende dialog på tværs af værdikæden gik moderator Lotte Hansen benhårdt efter at finde ’knasterne’ i arbejdet med omstilling til bæredygtig palmeolie. For virksomhederne handler det i høj grad om, at man ikke altid kan være sikker på at have det rette udbud af certificeret palmeolie til fornuftig pris. Og at den store omkostning i arbejdet med omstillingen ikke i første omgang er prisen på råvaren, om end den stiger med certificeringsniveau, men i lige så høj grad den administration, som er forbundet med at implementere og følge op på fremdriften. Derfor kan det være en god idé med en ’bagatelgrænse’, hvor man ikke jagter de sidste 2%, men i stedet tager fat i nye varegrupper med større effekt. 

Forbrugernes stemme kom også i spil i debatten med en overraskelse og forundring over, at der ikke havde været mere fokus på problematikkerne forbundet med palmeolie. Og der var en klar forventning fra forbrugerpanelet om, at detailhandelen ’bare har styr på’, hvad der er i deres butikker. Fra både detailhandel og fødevareindustri lød det, at forbrugernes tillid er vigtig, og at man gerne vil være med til at skabe opmærksomhed om udfordringerne – men at man samtidig ikke kan bombardere kunderne med informationskampagner i det øjeblik, de træder ind af døren i supermarkedet eller kigger bag på en vare. Samtidig er det en svær kommunikationsopgave at forklare, at selvom der er store udfordringer med den konventionelle palmeolie, så er palmeolie faktisk stadig en god løsning, når bare den er produceret bæredygtig. 

Når den nye mærkningsordning for fødevarer træder i kraft i december 2013 skal oprindelsen af den vegetabilske olie i en vare fremgå af varedeklarationen. Derfor forventer både WWF Verdensnaturfonden, Dansk Erhverv og DI Fødevarer en øget bevidsthed og efterspørgsel fra forbrugere på bæredygtig palmeolie.  

Videre proces

Debatten i forbindelse med CSR Awards gav et grundlag for det videre arbejde med omstilling til bæredygtig palmeolie, som følges op i regi af de to erhvervsinitiativer i henholdsvis Dansk Erhverv og DI Fødevarer i dialog med andre relevante stakeholders som WWF Verdensnaturfonden og Fødevareministeriet. 

For yderligere oplysninger kontakt: 

Dansk Erhverv: Louise Koch, CSR-chef - tlf. 2296 3232

Fakta om palmeolie:

  • Palmeolie er den vegetabilske olie, som giver mest olie med mindst brug af land
  • Palmeolie har en lang række gode smagsmæssige og funktionelle egenskaber, som er med til at skabe en god kvalitet i mange produkter inden for bl.a. fødevarer og personlig pleje
  • Konventionel palmeolien stammer ofte fra plantager, hvor der tidligere lå regnskov. Produktionen har negative konsekvenser for naturen og truede sjældne dyrearter
  • Derfor er det vigtigt, at produktionen finder sted på en ansvarlig måde.
  • Round Table of Sustainable Palm Oil (RSPO) er en internationalt anerkendt certificeringsordning, der har til formål at sikre en ansvarlig og bæredygtig produktion af palmeolie.

Links til yderligere information: 

19.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Virksomheder kan få hjælp til rapportering om deres globale værdikæde gennem partnerskaber

17.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Få hjælp til din ESG-rapportering med digitale løsninger

12.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

ESG skal være nemt for SMV’er: Få her inspiration til konkrete rapporteringspunkter

11.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt lovforslag: Er din virksomhed klar til de nye bæredygtighedskrav?

09.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Her er de vigtigste ændringer i det kommende Corporate Sustainability Due Diligence direktiv

05.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nu er ansøgningsperiode åben: Sådan indstiller du din virksomhed til Sustainability Awards 2024