Bæredygtig transformation
To meget markante og synlige virksomheder i Danmark har sat fuld blus på implementeringen af FN’s bæredygtighedsmål. Overskrifterne er cirkulært byggeri og fremtidens mejeri. På Responsible Lifestyle d 28/9 er det to af casene på bæredygtig transformation
Samfundet ændrer sig, og vi skal følge med, siger to chefer inden for bæredygtighed. Selv om de som brancher er så forskellige som, ja, mælk og mursten, er målet det samme: at gå foran i omstillingen mod en mere bæredygtig udvikling. FN’s 17 bæredygtighedsmål, SDG’erne, viser vejen, og deres virksomheder har søsat målrettede indsatser for at udnytte det momentum, der ligger i dem.
Ambition om nye højder
Som en af de førende udviklings- og entreprenørvirksomheder er det NCC’s fortsatte ambition af nå nye højder inden for bæredygtighed, fortæller Vibeke Grupe Larsen, der er områdechef for bæredygtighed i NCC Danmark. Det handler om at have kikkerten på det lange sigte og koble sig på den forløbende ændring af samfundet. Det er årsagen til, at Vibeke Grupe Larsen på Responsible Lifestyle taler om Bæredygtig transformation og cirkulært byggeri.
”Vi skal hele tiden forholde til de trends, der er i samfundet, og den måde, samfundet udvikler sig på,” slår Vibeke Grupe Larsen fast og forklarer: ”Vores bygninger skal kunne holde til skiftende liv og funktioner i mange generationer, og de indgår som en integreret del af byernes udvikling. For eksempel er der i forhold til klimasikring og bymiljø stor fokus på grønne tage, og det åbner for nye spændende muligheder, som vi forholder os naturligt til.”
NCC vil intet mindre end forny branchen og har skrevet ambitionen om at levere Superior Sustainable Solutions ind i koncernens overordnede vision. Målet er at øge indsatsen for det bæredygtige samfund gennem samarbejde med kunderne og leverandørerne og med et aktivt engagement i samfundet.
Business as unusual
”Vi vil måle på, hvor vi giver mest værdi for vores kunder og for samfundet. Vi kan eksempelvis bruge vores byggepladser i områder med mange socialt udsatte til at inddrage og inkludere de lokale,” siger Vibeke Grupe Larsen, og oplyser at særligt cirkulært tænkt byggeri er et udviklingsområde for koncernen. Bygningerne skal kunne skilles ad, levetiden skal tillægges større betydning, og fremfor alt skal materialerne betragtes som ressourcer og ikke som affald.
”Vores bygninger skal ses i en holistisk tilgang, hvor vores kunder får mest ud af det i det lange løb. Business as usual er slut, og branchen må indstille sig på en bredere og længerevarende bygningsmæssig udnyttelse,” slutter Vibeke Grupe Larsen.
Tæt forbundne med FN
Kristian Østerling Eriknauer, Vice President for Corporate Responsibility i Arla Foods tilslutter sig fuldt ud den holistiske tilgang. Bæredygtighed er fundamentet for koncernens strategi til at skabe Fremtidens Mejeri, og det er en indsats, der rækker langt ud over Arla Foods egen indflydelsessfære. Derfor har han valgt ”Sustainable Dairy Production” som titel på sit indlæg på Responsible Lifestyle.
”Vi ser os som tæt forbundne med FN’s bæredygtighedsindsats, og særligt i forhold til sundhed og naturlighed,” Kristian Østerling Eriknauer, som ser optimistisk på teknologiens muligheder.
Arla Foods har gennem længere tid arbejdet med implementering af et omfattende program for bæredygtig mælkeproduktion, der som overordnet mål skal reducere klimaaftrykket med 30 %. Men det skal ske i balance med naturen og hensyntagen til landmændenes økonomi, understreger Kristian Østerling Eriknauer: ”Vi skal arbejde med samfundsansvar hele vejen ned gennem leverandørkæden, og som global virksomhed er det på en meget bred agenda, hvor vi hele tiden skal se på, hvad der foregår i landbrugene og kontinuert drive innovationen i en bæredygtig retning.”
Fremtidens Mejeri stimulerer global vækst
Arla Foods råvarer kommer i dag fra alle kroge af verden, og det betyder på udfordringer i forhold til styring, men først og fremmest muligheder for at gøre en forskel.
”De erfaringer, vi får fra vores arbejde med Fremtidens Mejeri, skal vi tage med ud til de varmere lande, så vi kan stimulere vækst og skabe gode arbejdspladser,” siger Kristian Østerling Eriknauer og peger dermed på, at for mælkegiganten er ”global” ikke kun et spørgsmål om, hvor de sælger deres produkter. Det handler i lige så høj grad om samhørighed om sundhed og naturen.
Implementering af SDG’erne i forretningsstrategien
Responsible Lifestyle byder på en perlerække af stærke cases og aktuelle emner, som fra hver sin vinkel rummer eksempler på, hvordan FN’s verdensmål for en bæredygtig udvikling, de såkaldte SDG’er, implementeres i forretningsstrategier og forretningsmodeller og i sidste ende kommer til at påvirke vores hverdag. På programmet står foruden Arla Foods og NCC Tesla, BASF, Nykredit, L’Oréal, COOP og Philips, og emnerne dækker bæredygtig produktion og innovation, omstilling til solenergi, bæredygtig transformation, cirkulær økonomi i storskala, bæredygtige investeringer, consumer education og choice editing.
Konferencen åbnes med gæstetale af Karen Blincoe, direktør og bestyrelsesformand i bæredygtighedstænketanken Chora Connection, og byder desuden på break-out sessioner om at få succes som bæredygtig virksomhed og om de psykiske barrierer for CSR og vejene til større engagement. Som moderatorer står CSR-kapaciteter som revisions- og konsulentfirmaet EY, managementbureauet Accenture og konsulenthuset Carve Consulting.
Se konferencens fulde program og tilmeld på http://www.csr-link.dk/?page_id=1361