Bæredygtig transport må intet koste

Miljøparameteret prioriteres lavt blandt nordiske transportkøbere – i hvert fald hvis de skal betale for det. Det konkluderer forskningsrapport.

En række forskere har iagttaget, at der trods voksende viden om, hvordan transport bliver mere bæredygtigt, ikke rigtig sker nogen fremskridt af betydning på området..

21.03.2014

CSR.dk

Forskerne anbefaler:

  • Øg det lovgivningsmæssige pres på området – på EU-niveau og lad det offentlige gå foran som køber af grøn transport.
  • Transportudbyderne skal vælge og fravælge kunder strategisk, så kunderne bidrager til udbyderens netværk og til bedre kapacitetsudnyttelse.
  • Transportkøbere køber i dag transport ud fra service- og omkostningsfaktorer. Købere bør i højere grad også inkludere faktorer som fysisk vareflow, udledninger samt søge udbydere, der har kunder med samme miljøambitionsniveau.
  • Forskerne observerer, at både købere og udbydere af transport generelt overdriver betydningen af tempo i leveringerne. Det går ud over tog som transportform. Tog er en meget miljøvenlig transportform, og forskerne mener, at der er en del leveringer, hvor hastighed er mindre vigtigt, som med fordel kan blive transporteret med tog.

”Alle synes, at bæredygtighed er et vigtigt område, men ingen vil betale for det. Det er gratis at slå til lyd for bæredygtige transportløsninger”, fortæller professor Jan Stentoft Arlbjørn fra Syddansk Universitet.

Han står bag forskningsrapporten ”Sustainable Transport through Improved Actor Interfaces”, der er udarbejdet sammen med forskerkollegaer fra Linköbing Universitet i Sverige, Handelshøjskolen BI i Norge og Syddansk Universitet. Undersøgelsen har undersøgt spørgsmålet ”Hvordan kan nordiske logistik- og transportsystemer blive mere miljømæssigt bæredygtige?”.

Transportkøbere uvillige til at betale
Baggrunden for undersøgelsen er, at forskerne har iagttaget, at der trods voksende viden om, hvordan transport bliver mere bæredygtigt, sker der ikke rigtig nogen fremskridt af betydning på området.

Rapporten bekræfter andre forskningsrapporter i, at en af de største barrierer er, at transportkøberne simpelthen ikke er villige til at betale for miljøparameteren, og at transportudbyderne derfor ikke har noget indtægtsmæssigt incitament til at udvikle bæredygtigheden i deres ydelser.

Læs også: Elbilen klar til det store gennembrud

Transportudbyderne gør det i nogen udstrækning alligevel, fordi de er nervøse for at tabe omdømme, og fordi de trods den manglende betalingslyst oplever et pres fra kunder og kundernes kunder om at løfte bæredygtigheden. Men det er småting i forhold til potentialet, som er langt større.

Forskernes undersøgelser af, hvad der er på spil i samspillet mellem transportkøbere og transportudbydere viser flere ting. For det første viser det sig, at transportkøberne oplever et pres fra deres kunder om generelt at levere og dokumentere miljøvenlighed i deres ydelse. Det pres bliver sendt videre til transportudbyderne. 

Læs også: På jagt efter bæredygtige leverandører

Men transportkøberne ser sig ikke i stand til at fakturere ekstrabetaling for grønnere transport, eftersom deres kunder ikke er villige til at betale ekstra for den del af ydelsen, som omfatter grønnere transport.

<p>”Hvis bæredygtig transport virkelig skal flytte sig, er der brug for skrappere lovgivning på området”.   </p>

Jan Stentoft Arlbjørn, professor, Syddansk Universitet

Det begrænser transportkøbernes villighed til at betale ekstra for transportudbydernes miljøtiltag, og transportudbyderne skal derved selv ”finansiere” de grønne tiltag.

Transportydelser er i forvejen et relativt prispresset område, så det sætter naturlige grænser for, hvor meget bæredygtig transport kan udvikle sig.

Undersøgelsen viser også, at transportkøbere generelt er neutralt-positive over for at indgå i tættere samarbejder med transportudbydere og dele information, men at de er mindre positive over for tættere samarbejde og informationsdeling, når der er tale om miljøaspekter af transport og logistik.

Professor Jan Stentoft Arlbjørn fra Syddansk Universitet fremhæver muligheden for lægge pres på transportkøbere til mere bæredygtig transport via samarbejde om at dele transportkapacitet. Foto: SDU. .

Der skal lovgivning til
Forskningsrapporten viser, at lovgivning på området ikke opfattes som en decideret drivkraft for at skabe grønne logistikløsninger.

”Hvis bæredygtig transport virkelig skal flytte sig, er der brug for skrappere lovgivning på området. Noget tilsvarende er set for virksomheders krav om rapportering om CSR og bæredygtighed i årsregnskaberne”, fortæller Jan Stentoft Arlbjørn og tilføjer:

”Fra politisk hold kan der sættes ind og skubbes til processen med at skabe mere bæredygtige transportløsninger. Der kan lægges øget pres på miljømæssige reguleringer på transporten. Men det hjælper ikke meget, at dette kun sker i Danmark. En sådan tilgang skal ske for en region som EU”.

Det nytter at gå foran
Han fremhæver også muligheden for lægge pres på transportkøbere til mere bæredygtig transport via samarbejde med andre transportkøbere om at dele transportkapacitet, det man kalder ”horisontalt samarbejde”, som organisationer som ELUPEG (www.elupeg.com) gør et pionerarbejde for at udvikle og udbrede.

Læs også: Det skal være nemt at oplade elbiler

Undersøgelsen anbefaler, at man bør sætte tempo på udviklingen af standarder for miljøperformance, som rækker ud over CO2-udledning, og at man gør den offentlige sektor til agendasætter og bruger af bæredygtig transport.

Forsker nævner Post Danmarks CO2-reduktionsmål på 40 procent i 2020 som et eksempel på et initiativ inden for bæredygtig transport, der kan vise sig at blive et stærkt konkurrenceparameter. Foto: Post Danmark/Berit Hvassum. .

”Man kan spørge om, det flytter noget, at Danmark med et indbyggertal på størrelse med Hamborg og omegn og i en tid med salg af CO2-kvoter igen viser sig som verdens duks på dette område. Ja, det gør det. Det at være på forkant kan meget vel vise sig at blive en konkurrenceparameter”, fortæller Jan Stentoft Arlbjørn.

Han fremhæver to eksempler, der understreger hans pointe, nemlig Post Danmarks CO2-reduktionsmål på 40 procent i 2020 og Post Danmarks arbejde med citylogistik, hvor en hel by, for eksempel det indre København, elektrificeres ved at skabe en platform for at samle transporter inde i bymidten.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

26.03.2024CSR.dk

Danmark er milevidt fra mål om grøn energi på land

25.03.2024Denteks A/S

Sponseret

Forskellen på vores vaskemaskiner og din derhjemme

25.03.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

Hvem er CSRD-rapporten egentlig til for?

24.03.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Påskeægget ud, langtidsholdbar buket ind: Gaven, der bliver ved med at give

21.03.2024BOXIT Container

Sponseret

Stor succes i bæredygtig madindsamling på Roskilde Festival

21.03.2024Schneider Electric

Sponseret

Kære regering: I kan ikke sætte strøm til verden uden batterier

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus