Bæredygtighed er noget man tjener penge på
I dag, d. 11. juni, præsenterer Mandag Morgens grønne tænketank Sustainia 100 eksempler på bæredygtige løsninger og produkter fra hele verden. Heriblandt seks danske virksomheder.
De seks danske Sustainia100-løsninger
- Iso Paint Nordic, der har udviklet en spray on-tagbelægning, der både afkøler bygningen og bekæmper luftforurening.
- NoFlood Barriers, der producerer mobile vanddæmninger, særligt udviklet til at forhindre oversvømmelse i bynære områder.
- HOFOR, som har et klimasystem udviklet til industri- og erhvervsbyggeri, hvor afkølingen af vand sker via et rørsystem, der passerer gennem byens havneløb.
- Vigga.us, der tilbyder økologisk babytøj på abonnementsbasis i en cirkulær model.
- Gråsten Fjernvarme, som tilbyder sine kunder opvarmning baseret udelukkende på solenergi og biomasse.
- Tradeshift, der består af en digital platform som bl.a. kan bruges af indkøbere og leverandører til at finde hinanden og samarbejde om en ansvarlig værdikæde.
De 100 bæredygtige løsninger er udvalgt blandt flere end 1.500 nominerede projekter, virksomheder og teknologier implementeret i 151 lande fordelt på seks kontinenter. Seks af de udvalgte løsninger er danske, og spænder vidt i både indhold, ejerskab og metode. (Se tekstboks)
Stort potentiale
Det er også hele de 1.500 løsninger, som udgør grundlaget for Sustainias analyse af mulighederne i bæredygtige forretninger. Og de er store. Større end nogensinde før.
I årets kortlægning den såkaldte Sustainia100 er der en helt klar tendens: at grønne virksomheder sagtens kan være good business. Over halvdelen af årets Sustainia100-løsninger er således ikke kun en succes ud fra traditionelle bæredygtighedskriterier, men er også konkurrencedygtige på pris og bekvemmelighed.
Læs også: Global jagt på krisens skjulte muligheder
Laura Storm, som er administrerende direktør i Sustainia, siger, at bæredygtige løsninger er blevet forretning i år i langt højere grad end tidligere.
Cirkulær økonomi-tænkningen driver udviklingen, og med den opstår der endelig en hard-core businessmodel, hvor det ikke kun handler om langsigtede investeringer og ansvarlighed, men også om markedsmuligheder og indtjening, siger hun.
På samme måde kan man se, at de 1.500 løsninger, som Sustainias analyse er baseret på, ikke kun er nicheprodukter, men opererer i en bred vifte af sektorer og rettet med mange forskellige typer forbrug.
Også for danske virksomheder
Laura Storm håber, at mange flere danske virksomheder vil udnytte potentialet og se bæredygtighed som den mulighed, det er.
Vi kan se at virksomheder, som har satset på cirkulære løsninger og tilbud til kunderne, er stærkt profitable. Inden for salg til det der hedder bunden af pyramiden som udgør fire milliarder mennesker globalt er der også meget forretning at hente. Og der er helt klart produkter og løsninger rundt omkring i de danske virksomheder som burde kunne geares til de markeder, siger hun.
Læs også: København og New York deler grønne erfaringer
I kataloget med de 100 løsninger, der er udvalgt i 2015, kan man se, at man ikke behøver at være hverken stor, multinational eller placeret på en høj miljøhest for at gøre forretning inden for bæredygtighed.
Bare blandt de seks danske virksomheder er der eksempler på etablerede organisationer, som har vendt hele eller dele af deres forretning mod bæredygtige løsninger og forretninger, som er født ud af kompetencer inden for f.eks. IT, men som har fundet boomende efterspørgsel og indtjeningsmuligheder i løsninger, der hjælper virksomheder med ansvarlig virksomhedsdrift og risikohåndtering.
Nyt momentum for klima
Sustainia100 er konkrete eksempler på, at kampen mod klimaforandringerne har nået eller nærmer sig et vendepunkt, eller et tipping point, som innovationsfolk og trendsforskere ville kalde det.
Der sker virkelig noget nu. Da vi lavede analyserne i år, fik jeg selv lyst til at blive iværksætter der er simpelthen så mange eksempler på, at der er virkelig god forretning i de bæredygtige løsninger og modeller, siger Laura Storm.
Denne udvikling bakkes op af international politik. Således blev verdens syv førende industrinationer USA, Tyskland, Japan, Canada, Frankrig, Italien og Storbritannien i mandags enige om, at udfase fossile brændstoffer med udgangen af dette århundrede.
Læs mere i Sustainia100-kortlægningen. Den kan downloades gratis på www.sustainia.me