Bæredygtighed i forsyningskæden vinder indpas, men…
Flere virksomheder prioriterer bæredygtig SCM højere end tidligere. Men der er ifølge undersøgelse stadig lang vej til, at man kan tale om noget, der ligner ægte bæredygtighed.
51 procent af amerikanske ledere og 59 procent af europæiske inden for supply chain overvejer at give bæredygtighed i forsyningskæden høj strategisk prioritet, og cirka en tredjedel planlægger tiltag på den korte, mellemlange eller lange tidshorisont.
Sådan lyder de rå tal i undersøgelsen 2015 Sustainability Survey gennemført af West Monroe Partners, Loyola University Chicago og BearingPoint. Undersøgelsen omfatter lidt mere end 50 ledere fra større virksomheder i henholdsvis USA og Europa.
To gange 50 respondenter er ikke et stort tal at basere en tendens på, og der er trods vores globaliserede verden et stykke vej fra amerikanske og større paneuropæiske virksomheders virkelighed til danske virksomheders virkelighed. Men konklusionerne i undersøgelsen flugter fint med den skandinaviske undersøgelse "Sustainable Transport through Improved Actor Interfaces” udført af Syddansk Universitet, Linköbing Universitet og Handelshøjskolen BI i Norge i 2013.
Begge undersøgelser konkluderer med den nordiske rapports ordlyd: ”At alle synes bæredygtighed er et vigtigt område, men ingen vil betale for det. Det er gratis at slå til lyd for bæredygtige transportløsninger”. Den amerikansk-europæiske rapport konkluderer, at både de amerikanske og europæiske lederes hovedmotiv er styrkelse af brand-værdi.
Årsagerne til, at europæiske virksomheder er et hestehoved foran amerikanske virksomheder, når det kommer til at implementere bæredygtighedstiltag, er, at reguleringer og mere kompakte distributionsnetværk i Europa driver udviklingen mod mere bæredygtighed.
Behov for lovpres
Begge undersøgelser viser, at virksomhederne generelt ikke for alvor endnu har taget bæredygtig SCM til sig som en reel strategisk prioritet, og at det næppe vil ske, før reguleringer fra myndigheders side lægger pres på virksomhederne. West Monroe Partners skriver i rapporten: ”Forandring er aldrig let. Ledere der går efter at lancere meningsfulde bæredygtighedstiltag i deres forsyningskæde kan fx bygge en forretningsplan, der som minimum inkluderer nedenstående faktorer”:
- En kortlægning af kædens samlede miljømæssige belastning.
- En kundeanalyse der kvantificerer omsætningspotentialer.
- En undersøgelse af krav til supply chain for at leve op til ESG compliance (Environmental, Social and Corporate) og hvilke finansielle konsekvenser, det har.
- Forstå direkte og indirekte krav fra COP21 til industrien/forsyningskæden.
- Konkurrentanalyse og identificering af værditilbud fra bæredygtighedstiltag.
De skandinaviske forskere bag 2013-rapporten anbefaler, at de skandinaviske myndigheder og regeringer øger det lovgivningsmæssige pres på området, og at det skal ske på EU-niveau. De anbefaler også, at det offentlige går foran som køber af grønne ydelser.