Bæredygtighed vil ændre vores livsstil – hvor er vi på vej hen?
I 2015 vedtog FN 17 nye mål for bæredygtighed, og i Paris blev den globale klimaaftale endelig underskrevet. Men hvordan vil de nye mål påvirke vores livsstil frem mod 2030? CSR LINK søger svar på to konferencer i september og oktober.
Med de 17 nye bæredygtighedsmål og klimaaftalen i hus blev 2015 skelsættende for udviklingen frem mod en verden i bæredygtig balance. Hvor bæredygtighedsmålene, de såkaldte SDG’er, spænder bredt og rammer ind i alle dagsordener for sund omgang med hinanden og vores omgivelser, sætter COP21-aftalen, som klimaaftalen også kaldes, grænser for vores udledning af drivhusgasser. Opbakningen bag målene er af et hidtil uset omfang, og viljen til at gennemføre dem historisk.
Nok er målene endnu nye, men verdens førende virksomheder arbejder på højtryk for integrere dem i deres forretningsstrategier. For ingen top-placeret CEO er i tvivl om, at de vil få betydning for virksomheden. Spørgsmålet er kun, hvilken betydning de vil få, og hvordan virksomheden bedst muligt kan bruge de 17 mål til at styrke forretningen.
”Rethinking Business, Disruption, Resilience er nok pt. de nyeste, smarte begreber, men i virkeligheden er optimering altid kernen i markedsudviklingen. Det er jo så at sige nøgleegenskaben ved den markedsmæssige evolution. De virksomheder, der findes i dag, er alle resultat af, at de har formået at skabe deres position ved at tænke nyt og vedholde presset for at være på markedet. Det nye er konteksten; globaliseringen, IT, verdens krav på bæredygtighed gennem SDG’erne og COP21, og så at det hele tiden går hurtigere,” siger Jens Prebensen, stiftende partner i CSR LINK, og peger på, at det vil ændre vores hverdag i årene frem: ”De nye mål byder på kæmpe muligheder for de virksomheder, der forstår at indstille sig på de nye vilkår, og de udgør en stor trussel mod de virksomheder, som lader stå til og fortsætter med business as usual. For os – du og jeg – kommer det til at betyde en kæmpe omvæltning i forhold til de produkter, vi vil se på hylderne, og de virksomheder, vi er ansat i.”
Hvordan det nærmere vil ske, undersøger CSR LINK gennem to konferencer, hvor en række frontløber virksomheder og centrale aktører giver deres bud på en fremtidig markedssituation, hvor SDG’erne er med til at styre.
Et kig i krystalkuglen
De to konferencer, Responsible Lifestyle og Responsible Energy, afholdes henholdsvis d. 28/9 og d. 27/10. Responsible Lifestyle tager udgangspunkt i SDG’erne og vil med en række internationale virksomheder stille skarpt på bæredygtige forretningsmodeller og strategier, og på hvordan målene kommer til at slå igennem i forhold til vores hverdag frem mod 2030. Responsible Energy tager tråden op fra COP21-topmødet og zoomer fra det globale perspektiv ind på regionale og lokale tiltag. Begge konferencer vil således give vigtige input, som direkte kan bruges ude i virksomhederne, fortæller Jens Prebensen:
”Vi søger med konferencerne at komme tæt på det, vores målgruppe har behov for, nemlig hvordan den nye, globale rammesætning vil udmønte sig i konkret handling ude i virksomhederne og på markedet. Alle eksperter siger, målene vil få enorm betydning for vores hverdag. På konferencerne beder vi virksomhederne fortælle om nogle af de tiltag, de her og nu har i støbeskeen i forhold til målene, og hvilken betydning de tror – med et kig i deres krystalkugle – målene vil få i de kommende år.”
Jens Prebensen oplyser, at det endnu er for tidligt at afsløre detaljerne for de to konferencer, men han vil gerne løfte sløret for, at der i lighed med CSR LINK’s tidligere arrangementer er inviteret en række af stærke virksomhedscases. Programmerne er under sidste gennembearbejdning her i juni måned, men Jens Prebensen opfordrer dog interesserede til at kontakte ham for at høre nærmere om indhold, synlighed, samarbejde og aktiviteter.
Følg med i programmerne på CSR LINK’s hjemmeside, www.csr-link.dk, og LinkedIn gruppe.