22.09.2017  |  Supply chain

Bayer og Ferring støtter kvindelige småbønder i Kenya

Indhold fra partner Hvad er dette?

De to medicinalvirksomheder, der begge har kontor i Ørestaden, støtter op om kvindelige småbønder i Kenya gennem deres daglige kaffeforbrug.

80 procent af kaffebønderne i Kenya er kvinder. Alligevel er det mændene, der skummer fløden og tager det meste af overskuddet, når kaffebønnerne skal sælges.

”Det er kvinderne, der laver det hårde arbejde. Men de er afhængige af en række mellemmænd, der ofte tager det meste af profitten. Det betyder, at de kvindelige småbønder skal arbejde endnu hårdere for at have en chance for at forsørge dem selv og deres børn. Det vil vi gerne lave om på”, fortæller Rune Sandholt, der for to år siden stiftede NGUVU, som har til formål at styrke udsatte kvinder i Kenya.

NGUVU handler direkte med de kvindelige småbønder, så de får flere penge mellem hænderne. Derudover er NGUVU med til at sikre, at kvinderne får faglig udvikling, rådgivning i forhold til sundhed samt hjælp til familieplanlægning.

Bayer og Ferring støtter op

Det samfundsansvarlige kaffekoncept er målrettet danske virksomheder, der ønsker at støtte de kvindelige småbønder gennem medarbejdernes daglige kaffeforbrug. Medicinalvirksomhederne Bayer og Ferring er nogle af de første virksomheder, der har valgt at købe kaffebønnerne fra kvinderne i Kenya.

”Ved at vælge kaffebønnerne fra NGUVU kan vi både få lækker kaffe og gøre en forskel for udsatte kvinder i Kenya. Det er et stærkt koncept, som vi gerne vil støtte op om. Når vi fortæller historierne bag kaffebønnerne og viser, hvilken værdi vi skaber for de kvindelige småbønder og deres børn, så er det med til at skabe ekstra stolthed blandt medarbejderne”, siger Signe Lindsten, Kommunikationschef hos Bayer.

Kan sikre børnene skolegang

Dorcus Murunga er en af de kvindelige småbønder i Kenya, der har gavn af initiativet. Dorcus har sin egen lille plantage på omkring 2,75 hektar, hvor hun dyrker kaffebønner, kartofler og har to køer til mælkeproduktion. Indtil videre har hun ikke været i stand til at tjene nok penge til at forsørge sine fire børn.

”Jeg er glad for, at jeg nu får en højere pris for mine kaffebønner, så jeg udover mad og drikke også kan sikre skolegang og lægehjælp til mine børn. På sigt håber jeg, at jeg kan styrke min egen forretning, så jeg ikke også behøver at arbejde for andre bønder for at få det til at hænge sammen”, siger Dorcus.

Om NGUVU

NGUVU har til formål at styrke udsatte kvinder i Kenya, så de kan forsørge sig selv og deres børn. Udover kaffekonceptet til virksomheder, så står NGUVU bag det samfundsansvarlige firmagavekoncept ’Afrikakurven’ samt et smykkeprojekt med designer Helle Vestergaard Poulsen, der står bag ANNI LU.

Læs mere om initiativerne på www.nguvu.dk

Mere fra NGUVU

NGUVU

http://nguvu.dk/

Om NGUVU NGUVU betyder ”styrke” på Swahili. Ideen bag NGUVU er nemlig at hjælpe udsatte kvinder i Kenya, så de bliver stærke nok til at skabe et bedre liv for dem selv og deres børn. Vi tror på, at vi kan gøre størst forskel for de udsatte kvinder ved at sikre dem et fast job, ordentlige arbejdsforhold og faglig udvikling. Det er nøglen til at skabe en positiv…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere