01.06.2017  |  Menneskerettigheder

Ben & Jerry’s nægter at sælge is med ens kugler i Australien

Som led i en ny kampagne stopper Ben & Jerry’s salg af is med to ens kugler i Australien. Tiltaget skal sætte fokus på Australiens forbud mod homoseksuelle ægteskaber.

Hos Ben & Jerry’s isboder i Australien er det lige nu ikke muligt at købe en is med to kugler chokoladeis, to kugler half-baked eller to kugler cookie dough-is. Det skriver BT. Alle to-kuglede is skal være med forskellige smage, og det er der en ganske særlig grund til.

Forbuddet er nemlig en del af en kampagne, hvor Ben & Jerry’s vil sætte fokus på den australske lov, der forbyder homoseksuelle i at blive gift. På Twitter skriver is-mastodonten blandt andet:

”Vi forbyder al kærlighed til kugler med samme smag i kampen for #marriageequality! Tilslut jer ved at deltage i underskriftsindsamlingen og få gang i Australien”, står der i et Twitter-opslag fra Ben & Jerry’s.  

Det hele forløber frem mod den 13. juni, hvor begge kamre i det australske parlament skal mødes.

Is og samfundsansvar
Ben & Jerry’s sociale bevidsthed kommer ikke ud af det blå, men betyder tværtimod en hel del for hele forretningsforetagendet. Den amerikanske is-virksomhed er certificeret som B Corp, hvilket betyder, at Ben & Jerry’s har forpligtiget sig til at sidestille profit med samfundsimpact.

Det viser sig blandt andet i de amerikanske ansattes lønninger, der ligger langt over USA’s mindsteløn, og i de ingredienser, der bliver brugt til isen – der er alle sammen Fairtrade-certificerede.  

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne køretøjer

Ben & Jerry’s er ejet Unilever, der også er kendt for at arbejde med socialt ansvar og bæredygtighed.

-CHM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere