10.10.2017  |  Klima, miljø og energi

Indspark: Bilen er ladet med....?

Hvis jeg boede i Norge, ville min bil være ladet med el og være én af de over 100.000 elbiler, der er på vejene. Men jeg bor i Danmark, og jeg kører i en tysk dieselbil. Forhåbentlig min sidste af slagsen. Hvad er det lige, der sker i Danmark?

Norge viser vejen

Den norske regering har besluttet, at der ikke skal betales afgifter på elbiler frem til minimum 2020. Det, og andre politiske tiltag, har skabt resultater hurtigt. En ny bil registreret i Norge forurener faktisk en tredjedel mindre end en ny bil registeret i Danmark – alene målt på CO2 udledning. Det giver 20% mindre CO2-belastning i gennemsnit for nye biler i Norge end for bare et år siden.

Men jeg bor i Danmark, og jeg kører i en tysk dieselbil. Forhåbentlig min sidste af slagsen. Men der er kommet sten på vejen hen til min nye og mere bæredygtige bil. De fleste har nok bemærket, den nye aftale om bilregistreringsafgift fra regeringen. Forløbet er en historie for sig, men resultatet kommer ikke til at gå over i historien, for det er uambitiøst og ikke godt for Danmarks vej til at opfylde FN’s verdensmål

Danmark kører bare videre

Debatten om bilafgifterne kan hurtigt komme til at handle om, at Aygo bliver dyrere, mens Audi bliver billigere. Men det er slet ikke det vigtige, som jeg ser det. Danmarks regering har gjort biler med fossiler brændsler endnu mere attraktive, sammenlignet fx med elbiler, mens store lande omkring os taler om udløbsdatoer på benzin- og dieselbiler. Dieselgate og problemer med partikelforurening skubber yderligere til udviklingen i landene omkring os.

Holland har besluttet, hvornår de vil udfase biler med fossil brændsler. England har besluttet det, og overvejer at fremrykke det. Frankrig har emnet på debatlisten i år. Sverige har lige vedtaget både støtte-og udfasningsordning. Norge har slutdato på. Selv klimaefternøleren Kina har indført mål for hvor mange elbiler, der skal sælges.

I Danmark siger vi: ”vi kører bare videre!” Det er decideret uambitiøst. Vi kan ikke være stolte af at have verdensrekorden i bilbeskatning målt i bilernes købspris. Det betyder nemlig, at biler med mindre miljøpåvirkning ved brug af mere avanceret teknologi bliver meget dyrere, fordi de er dyrere at producere. Danmark burde have fået en omlæggelse af registreringsafgiften til en teknisk afgift baseret på fx CO2 og partikel udledning, samt stærkere incitamenter koblet til driftsudgiften.

Vi har lukket øjnene for de aftaler, vi har lavet med resten af verden. Parisaftalen forpligter os til at gøre alt det nødvendige for at reducere CO2 udslippet således, at den maximale temperaturstigning er under 2 grader. I Danmark udgør transport ca 1/3 af det samlede CO2 udslip, og der har været stigning i udledningen de seneste tre år i træk. De nye registreringsafgifter kommer ikke til at knække dén kurve.

Danmark har ikke GPS’en indstillet på langsigtede mål…

Potentialet er der

Sidder du nu og tænker, at jeg er en bitter grøn-chai-te-drikkende-hippie, der udelukkende cykler rundt mellem offentlige transportmidler, så kan jeg berolige med, at jeg elsker biler, HK og motorer. Jeg kører 40.000 km årligt, og komfort, køreglæde og klima skal gå op i en højere enhed i min verden.

Men helt ærligt, så har jeg selv undervurderet, hvor vigtig transportsektoren er i forhold til at nedbringe CO2-udslippet. Nu hvor jeg har prioriteret at sætte mig mere ind i bæredygtighed i en større sammenhæng, er jeg blevet overrasket. Både over problemet med transport og potentialet i de gode tilgængelige alternativer, der faktisk er derude.

Vi kan ikke nå lige så langt som Norge uden mere politisk vilje. Men jeg håber på, at den danske regering vil træde i karakter i det forestående energiforlig. Forhåbentlig vil de følge Energikommissionens anbefaling om at få elektrificering ind i transporten, så vi ikke misser endnu en oplagt mulighed for at køre fremtiden i møde på en bedre måde. Jeg tror desværre løbet er kørt med registreringsafgiften, men der kan laves en række gode tiltag i det nye energiforlig.

Spørg løs

Hvad med alt det, jeg ikke skrev om? Brint, biogas, bioethanol og andre bæredygtige alternativer? Skriv gerne til mig på krb@scanenergi.com.

Mere fra Kristian

Kristian Breitenbauch

Chief Operations Officer

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere