Bilka og Folkekirkens Nødhjælp er verdensmestre i fundraising

Bilka har i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp vundet førstepladsen for verdens mest nytænkende fundraising-kampagne. Den internationale Global Award-pris blev givet for deres kampagne ’Giv en livline til Malawi’.

21.10.2014

CSR.dk

Det betaler sig at tænke ud af boksen, når det kommer til fundraising. Det har i hvert fald været tilfældet for Bilka, der i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, står bag kampagnen ’Giv en livline til Malawi’, hvor det er Bilkas egne ansatte, der er ambassadører for indsamlingen.

Brugen af de ansatte som ambassadører har nemlig medført, at Bilka, i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, vandt førstepladsen i kategorien ’Innovative Fundraising Campaign’ ved International Fundraising Congress i Holland.

Læs også: Supermarkedskunder giver 1,5 mio. kroner til syriske flygtninge

Stort engagement fra kunder, medarbejdere og leverandører
Men det er ikke kun supermarkedskædens ansatte, der har været involveret i kampagnen. Også kunder og leverandører har været engagerede i indsamlingen.

”Det har været et fantastisk redskab i kommunikationen med kunder, medarbejdere og leverandører, hvilken formodentlig også er grunden til, at samarbejdet nu også har fået international bevågenhed. Vi glæder os til at udforske nye tiltag sammen”, siger Morten Wagner, der er varehuschef i Bilka Odense og ansvarlig for Bilkas samarbejde om samfundsansvar.

Gode sundhedsforhold for kvinder i Malawi
Bilkas og Folkekirkens Nødhjælps indsamling har indtil videre rundet 16 millioner kroner. De penge, der er indsamlet, er gået til at sikre kvinder i Malawi adgang til ordentlige sundhedscentre og god ernæring. Indtil videre har flere tusinde kvinder fået hjælp.

”Resultaterne af Malawi-projektet er helt fantastiske, og at Bilka, Folkekirkens Nødhjælp og ikke mindst Bilkas kunder nu får anerkendelse for det, er jeg utrolig glad for”, siger Helene Regnell, der er CSR-chef i Dansk Supermarked, som Bilka er en del af.

Læs også: Bilka lancerer CSR-projekt

Hos Folkekirkens Nødhjælp er de også glade for den internationale anerkendelse, som kampagnen har medført.

”Vi er vanvittig stolte over, at Bilka har turde tage springet sammen med os ud i et relativt uudforsket område, hvor ikke mange endnu har haft den store succes. Med denne pris er vi blevet bekræftet i, at vi er på rette vej, siger Henriette Gejsing fra Folkekirkens Nødhjælp, der har været projektleder på samarbejdet.

-SSM

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S