12.05.2015  |  Strategi & ledelse

Bionedbrydelige tryksager bliver god forretning

Indhold fra partner Hvad er dette?

KLS Grafisk Hus har Cradle to Cradle certificeret en ny tryksagslinje. Det bliver en god forretning, forventer økonomidirektøren

Carlsberg, folketinget og kommunen var stærkt repræsenteret ved trykstarten på Danmarks første bionedbrydelige trykstart

4. maj, da trykstarten på Danmarks første Cradle to Cradle certificerede tryksag gik, var det samtidig starten på et nyt bæredygtigt forretningseventyr. 

Det er i hvert fald forventningen hos KLS Grafisk Hus, der står bag det nye Pure Print. Interessen er stor, hvilket 150 gæster ved trykstarten også vidnede om. Heriblandt tidligere miljøminister Ida Auken, borgmester i Hvidovre, Helle Adelborg og ikke mindst Carlsbergs administrerende direktør Carsten Hänel.

Stor efterspørgsel allerede
- Vi havde allerede inden trykstart aftalt møder med 30 af de største virksomheder i Danmark. De vil gerne høre mere om det her, siger økonomidirektør i KLS Grafisk Hus, Kasper Larsen, og tilføjer med et smil:

– Der er ingen, der ligefrem efterspørger tungmetaller i deres tryksager.

Læs også: Lettere at få Cradle to Cradle certifikat - på dansk

Pure Print kan brændes, genbruges eller komposteres, uden at det skader miljøet og uden at generere et miljømæssigt affaldsproblem. Se evt. en genial lille video om dette på pureprint.dk.

Tryksagerne indeholder ingen tungmetaller og ingen skadelige kemikalier. Vugge til Vugge ApS har stået for certificeringen af Pure Print, og produktet er udviklet i samarbejde med det østriske trykkeri Gugler, der har haft Cradle to Cradle certificerede tryksager i nogle år.

Ambitiøs strategi for fremtiden
Med den store interesse for Pure Print, regner KLS Grafisk Hus med at kunne basere 100 procent af forretningen på Cradle to Cradle certificerede tryksager inden udgangen af 2018. 

- Det er voldsomt ambitiøst, for det kræver meget udvikling. Vi kan for eksempel ikke lave guld- og sølvtryk endnu uden kemikalier, så der skal udvikles på specialprodukterne, siger økonomidirektør Kasper Larsen.

Men han tror på det, og han føler sig helt sikker på, at der er kunder til det. Faktisk forventer han, at det bliver nødvendigt at ansætte 25 pct. flere medarbejdere i virksomheden, som lige nu beskæftiger 50 medarbejdere.

Otte års miljøstrategi betyder lave priser
De biologisk nedbrydelige tryksager er ikke dyrere end konventionelle tryksager fra konkurrenterne. 

Det skyldes en bevidst miljøstrategi siden 2007, der har betydet stor reduktion i omkostningerne til el, vand og varme. KLS Grafisk Hus var for eksempel det første CO2 neutrale trykkeri og den første virksomhed i Danmark, der fik en el-drevet lastbil. 

- Mange tror, at det koster en masse at satse på miljøet, men det bliver altså billigere at producere, når vi har sparet 38 pct. på el-forbruget pr. tryksag. Vi strækker ressourcerne – vi bruger mindre på at lave mere, forklarer Kasper Larsen.

Kunne ikke engang skrive CO2 rigtigt
Økonomidirektøren kan i øvrigt underholde med, at miljøstrategien oprindeligt var et forretningsmæssigt forsøg på at skille sig ud fra konkurrenterne mere end en hjertesag. 

- Vi kunne ikke engang skrive CO2 rigtigt (De skrev CO2), og direktøren for vores reklamebureau kunne mærke, at vi ikke rigtig mente det. Han ville ikke lave en kampagne for os, før jeg havde læst FN’s klimarapport. Det gjorde jeg så, og det har jeg takket ham for mange gange siden, siger Kasper Larsen og forsikrer om, at klima og miljø nu ér blevet en hjertesag.

Dengang i 2007 var KLS Grafisk Hus det trykkeri, der klarede sig dårligst i Danmarks top ti. Siden er flere i top ti lukket, markedet er gået ned med 40 pct., men KLS lever – og Kasper Larsen er overbevist om, at det skyldes miljøstrategien. Men der skal også arbejdes benhårdt og kontinuerligt med den.

- På miljø- og klimaområdet uddanner vi vores medarbejdere, rådgiver vores kunder og presser vores leverandører til at støtte os i miljøtiltagene. Der er skiftet mange leverandører ud i denne proces, siger økonomidirektøren.

Vil samarbejde internationalt
Nu er strategien blevet så meget hjertesag, at virksomheden er villig til at dele sin viden med konkurrenterne. Desuden er visionen at dele sit arbejde med andre C2C certificerede trykkerier – i første omgang med Gugler.

- Vi kan lave tryksager til hele Europa sammen – så kan Gugler trykke til Sydeuropa, så vi ikke skal køre alt for langt med tryksagerne. Drømmescenariet er at have et lignende samarbejde med trykkerier i alle lande, siger Kasper Larsen.

Professionel oplevelse 
Grøn Omstillingsfond, Erhvervsstyrelsen og Region Hovedstaden har været andre samarbejdspartnere, der har hjulpet Cradle to Cradle certificeringen på vej – bl.a. med finansiering via Vækstfonden. 

Selve certificeringen er lavet i samarbejde med Vugge til Vugge Danmark ApS, der som de eneste i Norden er akkrediteret til at foretage C2C certificeringer.

- Det har været et meget professionelt og dynamisk samarbejde, hvor de har været klar til at sætte ind, når vi kunne rykke i projektet. Vugge til Vugge har en god forretningsforståelse, siger Kasper Larsen.

Mere fra Vugge til Vugge ApS

Vugge til Vugge ApS

www.vuggetilvugge.dk

Vi hjælper virksomheder med at skabe bæredygtige og profitable løsninger, der bringer os tættere på en ren verden uden spild.Vugge til Vugge ApS er som de eneste i Norden akkrediteret til at gennemføre Cradle to Cradle certificeringer.Cradle to Cradle princippet er, at alt kan indgå i biologiske eller tekniske kredsløb, så vi får ressourcer nok til verdens forbrug.  

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere