16.05.2018  |  Klima, miljø og energi

Bolden er rund – og kunstgræsset snart cirkulært

Den danske startup Re-Match omdanner udtjente kunstgræsbaner til genanvendelige plastmaterialer. Det er ved at blive en stor forretning, til gavn for miljøet og snart også bundlinjen.

Fodboldbaner af kunstgræs breder sig i disse år hastigt gennem Danmark og mange andre lande verden over. I modsætning til traditionelle græsbaner er de slidstærke, jævne og ensartede året rundt. Men der er en bagside af den medalje, skriver Euroman.

Læs også: Vaskeanlæg skal hjælpe med plastgenanvendelse

Banerne udgør således et voksende problem for miljøet, fordi de store mængder materialer - en bane til 11-mandsfodbold indeholder ca. 240 tons sand, gummi og plastik – som regel ender i et forbrændingsanlæg eller på lossepladsen, og kun ganske lidt genbruges.

Det vil den godt fem år gamle danske startup Re-Match imidlertid lave om på.

99 procent til genbrug 
Iværksættervirksomheden er den eneste i verden, der hidtil har fundet en metode til at sortere alle delene i udpinte kunstgræsbaner, så materialerne kan genbruges. 

”Vi kan genbruge 99 procent af de brugte baner, vi får ind. Det er der store miljøfordele i”, siger stifter og administrerende direktør af Re-Match, Dennis Andersen til Euroman.

I løbet af et år kan firmaets 8.000 kvadratmeter store fabrik tæt på Herning omdanne 40.000 tons fodboldbaner til genanvendelige råmaterialer, fortæller han.

30 timer lang proces
Først bliver de gamle baner, der ankommer i kæmpemæssige ruller, skåret op og tørret, hvorefter en række specialmaskiner ryster og lufter materialerne fra hinanden i en patenteret separationsproces.

Det tager 30 timer, og så er rullerne skilt ad i gummi, sand, plastik og backingmateriale – en blanding af klæbemiddel, gummi og plastik.

Gummi og backing kan bruges som råmateriale til eksempelvis gummifliser, fitnessmåtter og i asfaltindustrien.

Sandet kan bruges i byggebranchen eller til nye kunstgræsplæner. Og selve plastikstråene smeltes om og sendes til plastproducenter, som kan bruge dem i deres produktioner af for eksempel spande og paller af plast.

Endnu mere genbrug
Lige nu kan Re-Match rense ’græsstråene’ til en renhedsgrad mellem 90 og 95 porcent. Der sidder stadig en smule sand og støv tilbage, og det er barrieren for at kunne genbruge det til helt nye plæner.

”Det er dét, vi skal arbejde med. Vi forsøger at forfine dette produkt, så det er lige så godt som helt nyt materiale. Det er dér, pengene virkelig ligger”, siger Dennis Andersen til Euroman.

Stort marked i vente
Dennis Andersen og resten af investorkredsen har ambitioner om at bygge op til fem fabrikker i Europa og USA inden udgangen af 2020.

Første skridt er at bygge en fabrik i Pennsylvania, USA, da parterne ser et stort potentiale for genbrug af kunstgræsbaner.

Markedsanalyse fra AMI

 

  • Der er 10.000 baner verden over, som er modne til nedtagning.
  • Det antal forventes at stige til 23.500 i 2025.
  • Alene i Danmark er der over 400 kunstgræsbaner. Det er en stigning fra knap 50 i 2007.

Kilde: Euroman

En markedsrapport, som firmaet har fået udarbejdet af konsulenthuset AMI, anslår, at der i USA venter godt 12.000 kunstgræsbaner.

”I princippet kunne vi godt koncentrere os om fabrikken herhjemme og fintune den. Men der ligger et stort marked og venter. Især i USA er vores model voldsomt profitabel med dobbelte salgspriser i forhold til Europa. Det største problem har været at bevise, at vi kan gøre det, vi siger, vi kan, men det kan vi nu dokumentere”, siger Dennis Andersen til Euroman.

Tilbage i oktober fik Re-Match bekræftet sin teknologi af EU gennem en certificering kaldet The Environmental Tecknology Verification, ETV.

-JJK/AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere