25.01.2018  |  Klima, miljø og energi

Budweiser skal brygge øl på grøn energi

Kongen af øl går ad den grønne sti. Budweisers produktion bliver den første til at overgå til vedvarende energi, og et ny mærke på etiketten skal vise forbrugerne, at øllen er 100 pct. grøn.

Budweiser omstiller al deres amerikanske ølbrygning til at bruge elektricitet fra vedvarende energikilder. Desuden lancerer virksomheden en ny etikette til foråret, med et mærke som viser, at ”Bud” er brygget 100 pct. vedvarende, skriver ecowatch.com.

Det nye mærke skal hjælpe med at kommunikere og skabe tillid hos forbrugerne. AB InBev planlægger at sprede brugen af mærket til andre markeder og at tilbyde andre virksomheder, at de kan bruge det.

Det grønne initiativ kommer i forlængelse af, at moderselskabet og verdens største ølproducent, AB InBev, meddelte i marts 2017, at det ville afslutte brugen af fossile brændstoffer i 2025 ved at hente al sin elektricitet til brygning fra vedvarende energikilder. men ølkæmpen har lovet at brygge al sit øl i hele verden med 100 pct. vedvarende elektricitet inden 2025.

Læs også: MillerCoors reducerer sit vandforbrug sammen med leverandørerne

USA vil blive det første land, hvor Budweisers øl bliver brygget på 100 pct. vedvarende elektricitet, og virksomheden har udtalt, at den grønne strøm, som de i øjeblikket modtager fra en vindmøllepark i Oklahoma, ikke er dyrere end den sorte strøm de brugte før. 

Den internationale ølgigant ejer 35 ølmærker herunder Budweiser, Bud light og Stella Artois. Der bliver i gennemsnit solgt 41 millioner Budweiser hver dag rundt omkring i verden. Omstillingen til vedvarende elektricitet af Budweisers brygning vil svare til at tage 48.000 biler fra vejene hvert år, siger virksomheden.

-JJK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere