Burgere får skovrydningen til at stige
En stigende efterspørgsel på soja og palmeolie hos virksomheder som Burger King har alvorlige konsekvenser for afskovningen i den brasilianske del af Amazonas.
I 1990'erne fik rydning af regnskov øget opmærksomhed. Det betød, at afskovningen blev bremset. Grundet en stigende efterspørgsel på soja og palmeolie stiger afskovningen imidlertid igen. I den brasilianske del af Amazonas steg afskovningen således for første gang i 2015 i et årti.
Læs også: Nyt initiativ skal forhindre skovning i kakaoindustrien
I dag bliver der ryddet næsten 809,371 hektar – det er en stigning fra cirka 600.000 hektar i forhold til 2014.
En af årsagerne til den stigende afskovning er den stigende efterspørgsel på soja og palmeolie.
Disse fødevarer anvender varekæden Burger King i sine produkter, og det har fået Regnskovsfonden i Norge til at udarbejde en rapport i samarbejde med Mighty Earth, der har burgergigantens forbrug i centrum.
Burger King bør tage ansvar
Ifølge rapporten medvirker Burger Kings varekæder til, at de tropiske skove bliver fældet i et højt omfang.
Derfor opfordrer Verdens Skove nu Burger King til at tage ansvar for sit indkøb af soja og palmeolie, da det medfører tab af levestedet for dyr og planter og udleder gasser, der er skadelige for klimaet.
”Millioner af hektarer af tropiske skove bliver årligt ryddet for at gøre plads til kvæg, soja og palmeolie. Multinationale virksomheder, som Burger King, bærer en stor del af ansvaret, når de opretholder efterspørgslen på de råvarer, der er skyld i afskovningen”, siger Jakob Kronik, der international chef hos Verdens Skove, til dagbladet Information.
Læs også: McDonald’s lover at stoppe skovrydning i hele sin forsyningskæde
Samtidig fortæller han, at selvom virksomhedernes efterspørgsel på kød, soja og palmeolie er stigende, har man før set, at forbrugerne kan påvirke virksomhederne til at efterspørge og producere råvarer, der aktivt går imod rydningen af de tropiske skove.
- EL