16.09.2013  |  Kommunikation

Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

LEGO og Carlsberg figurerer på en liste over de 100 virksomheder i verden, der har det bedste CSR-omdømme.

To danske virksomheder har sneget sig ind på en liste over de 100 virksomheder i verden, der har det bedste CSR-omdømme. Listen er en del af undersøgelsen ”Does CSR matter?”, der er udarbejdet af Reputation Institute, som offentliggjorde resultaterne på CSR Awards 2013.

Billund-stoltheden Lego får en 11. plads, mens Carlsberg havner på en 78. plads på listen, som toppes af de internationale giganter Microsoft, Walt Disney og Google. Skandinaviske SAS får en 41. plads.

Resultaterne fra undersøgelsen, blev præsenteret af Managing Director i Reputation Institute Henrik Strøier. Han gjorde det klart, at de virksomheder, der figurerer på listen ikke nødvendigvis er dem, der er bedst til CSR-arbejdet, men det er de virksomheder, der i forbrugernes øjne har det bedste CSR-omdømme. Det er med andre ord de virksomheder, der har været bedst til at kommunikere deres CSR-aktiviteter, så de sidder fast i forbrugernes bevidsthed, pointerede Henrik Strøier.

Læs også: Yvo de Boer: Bæredygtighed er fremtidens sande valuta

Koden ikke knækket
Reputation Institutes research viser dog, at virksomhederne generelt ikke er gode nok til at overbevise forbrugerne om troværdigheden af deres CSR-arbejde. Blandt andet viser undersøgelsen, at det kun er 35 procent af respondenterne, der mener, at top 100-virksomhederne ”støtter gode formål og beskytter miljøet”.

Læs også: Hvad er god CSR-kommunikation?

”Virksomhederne har endnu ikke fundet en relevant måde at skære forbi støjen i deres CSR-kommunikation. De fleste forbrugere ved ikke, hvad virksomhederne laver, når det gælder CSR, selvom virksomhederne bruger millioner af kroner på arbejdet årligt”, siger Henrik Strøier.

Han opfordrer virksomhederne til at skære mere ind til benet i deres kommunikation.

”Folk er ikke dumme, så virksomhederne skal skrue ned for reklamen og glansbillederne i CSR-kommunikationen og blive mere skarpe og konkrete. Og så skal kommunikationen tage udgangspunkt i de værdier, man ellers har i virksomheden”, understreger Henrik Strøier.

Resultaterne i ”Does CSR matter?-undersøgelsen” er udarbejdet på baggrund af web-baserede spørgeskemaundersøgelser i 15 lande.

Begivenheden CSR Awards 2013 afvikles i Holstebro 16.-17.september. CSR Awardes holdes en gang om året og arrangeret af CSR Fonden.

    

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere