Coca Cola lancerer plantebaseret flaske
Multinationale The Coca Cola Company lancerede en 100 procent genanvendelig flaske lavet på plantesukker ved World Expo 2015. Det kan få stor indflydelse for virksomhedens produktion.
The Coca-Cola Company, der blandt andet står bag Coca Cola, Fanta, Sprite og Schweppes, lancerede onsdag en flaske, der er 100 procent plantebaseret. Det skete ved Verdensudstillingen, World Expo 2015, i Milano, hvor PlantBottle-emballagen vakte stor opmærksomhed.
PlantBottle-emballagen anvender patenteret teknologi, hvor naturligt plantesukker omdannes til PET-plastflasker. Sukkeret kommer i dag fra både sukkerrør og affalds fra sukkerrørsproduktionen. Emballagen er ifølge virksomheden selv identisk med en normal colaflaske, men har et mindre klimaaftryk. Det skriver branchesitet Pack Observer.
Nancy Quan, der er global research og development officer hos the Coca-Cola Company, betegner den nye flaske som et stort fremskridt for et af verdens stærkeste brands.
"I dag er en banebrydende milepæl for vores emballagesortiment. Vores vision var at maksimere game-changing teknologier ved hjælp af ansvarligt fremskaffede plantebaserede materialer for at skabe klodens første fuldt genanvendelige PET-plastflaske fremstillet udelukkende af fornyelige materialer", siger hun.
Læs også: Kasserede fødevarer bliver til biogas
Bliver flasken godkendt til masseproduktion, kan det få enorm indflydelse for virksomheden, der sidste år omsatte for 310 mia. kr. For den nuværende flaske fra 2009, som består af 30 procent plantemateriale, er indtil videre blevet solgt i 35 mia. eksemplarer, og anslås at have reduceret the Coca-Cola Companys CO2-udledninger med hvad der svarer til mere end 315.000 tons CO2 om året. Det svarer i runde tal til at flyve fra København til Barcelona 2,2 millioner gange.
-JPN