Containerskibe skal spare på energien
Ny teknologi skal energioptimere ældre containerskibe og nedsætte energiforbruget markant.
Et nyt forskningsprojekt udvikler teknologi, der kan nedsætte containerskibes energiforbrug med 10-20 procent. Det er især de ældre containerskibe, der er i fokus. Derfor er MAN Diesel & Turbo, Maersk Line og DTU Mekanik gået sammen om at udvikle ny teknologi samt propellerdesign, som er tilpasset eksisterende containerskibe.
Motorsystemet på et containerskib består af en avanceret sammensætning af skrog, propeller og selve motoren, og man kan derfor ikke bare skifte den gamle motor ud med en ny og mere energieffektiv.
Ambitionen er at afprøve en prototype til søs for at indhente yderligere erfaringer. Hvis projektet bliver en succes stiller Maersk Line et skib til rådighed.
Læs også: Rederier integrerer nu FN's principper
Vi udfordrer konstant driften af vores skibe og leder efter muligheder for at gøre den eksisterende flåde mere effektiv og miljøvenlig, siger Niels H. Bruus, Head of Global Optimization and Innovation i Maersk Line.
Højteknologifonden har netop investeret fem millioner kroner i projektet, der er et samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo, Maersk Line og DTU Mekanik. Projektet har potentiale til at sikre en økonomisk gevinst på et tocifret millionbeløb per skib.
-KK