s COOP LANCERER MÆRKE FOR RIGTIGT DYREVELFÆRD | CSR.dk

13.05.2016  |  Klima, miljø og energi

COOP LANCERER MÆRKE FOR RIGTIGT DYREVELFÆRD

Indhold fra partner Hvad er dette?

Kunderne i Coop får nu et mærke, der skaber reel bedre dyrevelfærd.

Resten af Danmark får et nyt velfærdsmærke, der hverken er til gavn for dyr eller forbrugere. Bag det står Fødevareministeren sammen med Danish Crown, Dansk Supermarked og Doso.

Sådan har sagen udviklet sig efter, at Fødevareminister Esben Lunde Larsen har valgt at sidde råd fra Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk, Økologisk Landsforening og Coop fuldstændig overhørig.

”Vi er helt enige med ministeren i, at det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det der er fremlagt, er alt for svagt. Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

”Et mærke kan kun fungere, hvis det er bygget på bred tillid og skaber sikkerhed. Det nye mærke gør ingen af delene,” siger Jens Visholm.

Forbrugerne er heller ikke tilfredse med dyrevelfærdsmærket. En ny analyse fra VoxMeter viser, at hele 75 procent af den danske befolkning mener, at mærket ikke er ambitiøst nok. 

Coop kommer i stedet med et mærke, der:

  1. Sætter en højere standard for dyrevelfærden
  2. Som også omfatter forarbejdet kød, f.eks. pålæg
  3. Som ikke underminerer eksisterende mærkningsordninger som økologi og Friland.
  4. Som anerkendte forskere og anerkendte NGOér bakker op om.

”Vi havde helst været med i en fælles ordning. Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende NGOér overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør,” siger Jens Visholm.

De første varer med det nye mærke ventes at være i butikkerne fra 4. kvartal 2016.

Yderligere information: CSR-chef Signe Frese, 3091 9246

Mere fra COOP Danmark A/S

COOP Danmark A/S

www.coop.dk

Coop Danmark er Danmarks største dagligvarevirksomhed, der driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Brugsen, Irma, fakta og coop.dk MAD. Coop Danmark har 1200 butikker over hele Danmark, 36.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 50 milliarder kroner.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere