COOP og WWF i ophedet debat om palmeolie
Danske supermarkeder er ifølge Verdensnaturfonden for uambitiøse, når det handler om sikre bæredygtig palmeolie på hylderne. COOPs forbrugerpolitiske direktør Mogens Werge er uenig. Han mener, at COOP er både ambitiøs og ansvarsbevidst, selvom virksomheden ikke samarbejder med WFF.
Danske supermarkedskæder gør ikke nok for at sikre at den palmeolie, som de sælger i butikkerne er certificeret og dermed ikke har fældning af regnskov på samvittigheden.
Det mener WWF Verdensnaturfonden, som i flere år har arbejdet for at få de danske supermarkeder til at støtte op om organisationen 'Roundtable on Sustainable Palm Oil'. Det er en sammenslutning af producenter og interesseorganisationer, der arbejder for at fremme brugen af certificeret palmeolie, der er produceret uden at rydde regnskov.
Det er pinligt, at de danske supermarkedskæder ikke er frontløbere på området. Vi har forsøgt at bruge de ressourcer, som vi har, for at lægge pres på supermarkederne i Danmark, så de begynder at tilbyde produkter med certificeret palmeolie. Indtil videre er det dog kun REMA 1000, der har offentliggjort en ambitiøs strategi for palmeolie, siger programleder Lasse Juul-Olsen.
Han understreger, at det er kritisabelt, når supermarkedskæder i lande vi normalt sammenligner os med, har offentliggjort strategier for 100 procent bæredygtig palmeolie i butikkerne.
COOP har egne planer
Forbrugerpolitisk direktør i COOP Mogens Werge mener, at WWF fordrejer problemstillingen. Han understreger, at det for COOP ikke handler om at samarbejde med WWF, men om at gøre noget for at sikre flere varer med bæredygtig palmeolie.
Vi har vores egen handleplan, og vi er meget opmærksomme på problematikken omkring palmeolie. Verdensnaturfonden forsøger at gøre os til syndebukke, der er imod bæredygtig palmeolie, fordi vi ikke samarbejder med dem, siger Mogens Werge og uddyber:
Vi bliver nød til at prioritere mellem rigtig mange problemområder, der berører vores mange varer, men vi har de sidste fem år arbejdet med at udskifte palmeolie. Vi er i gang med vores egne varemærker, hvor palmeolien gradvist er ved at blive skiftet til RSPO, og vi er ved at lave en ny handlingsplan, som vil indeholde en plan for bæredygtig palmeolie. Derfor er det ikke i orden, at WWF fremstiller os som værende ansvarsløse og usamarbejdsvillige. Det er ikke et spørgsmål om at samarbejde med WWF, men om man arbejder med problemstillingen. Og det gør vi, , siger Werge.
Uenighed om rollefordeling
Mogens Werge forklarer, at der er to faktorer, der har haft betydning i Coops afvejninger, når de har besluttet, om de ville arbejde med en given certificeringsordning for palmeolie eller ej.
Det ene er, om der rent faktisk er et decideret problem i forbindelse med de konventionelle varer, og det andet er, om der hos forbrugerne er opmærksomhed på problemet.
Mogens Werge mener, det er NGOernes arbejde at informere forbrugerne om, at den ucertificerede palmeolie er skyld i, at regnskoven bliver udryddet. Han mener ikke, at det er detailhandlens job at forklare kunderne om palmeolies komplekse problematik, og understreger, at COOP giver kunderne det, de efterspørger. Så hvis kunderne efterspørger certificeret palmeolie, så får de det.
WFF mener derimod, at de danske supermarkedskæder skal gå forrest, og undlade at have de varer, der indeholder ucertificeret palmeolie.