Coop siger nej til klimamærkning

På trods af tilsagn fra flere politiske partier bliver klimamærkning på fødevarer ikke en realitet i Coop-koncernens supermarkeder. Coop tror ikke, at tiltaget giver værdi for forbrugerne i sidste ende.

Coop går ikke ind for idéen om klimamærkning af fødevarer. Sammenhængen mellem dagligvareindkøb og klimapåvirkning skal formidles på anden vis, lyder det fra Coops CSR-chef Signe D. Frese. Foto: Coop..

17.01.2017

CSR.dk

Hvis det står til en række både røde og blå partier, så skal de danske forbrugere introduceres for et nyt mærkat på fødevarer i dagligvarebutikkerne: klimamærkning. Det skriver Dansk Handelsblad på sin hjemmeside.

Læs også: Coop vil reducere energi for millioner

Idéen blev luftet for flere måneder siden på Altinget.dk af Liberal Alliances Carsten Bach, som er ordfører for bl.a. klima og miljø.

”Jeg tror, tiden er til at introducere et mærkat, som kan bruges på konventionelle og økologiske varer, som kan give forbrugerne et signal om, hvor meget CO2, deres fødevarer producerer. Det kan også være med til at nuancere synet på landbruget”, lød meldingen.

Den idé tror man dog ikke på hos Coop-koncernen, som ikke mener, at ordningen vil give værdi for forbrugerne i sidste ende.

”Vi skal gå en anden vej, hvis vi vil have danskerne til at spise en mere klimavenlig kost. Klimaudfordringen er stor, og landbruget er en sektor, der bidrager væsentligt, så en markedsbaseret tilgang vil sandsynligvis ikke give den effekt, man ønsker”, siger Signe D. Frese, som er CSR-chef hos Coop Danmark.

Hun henviser desuden til erfaringerne fra britiske Tesco, der tog sagen i egen hånd, og som den første dagligvarekæde i verden introducerede sit eget klimamærkat på få udvalgte varer i 2008, men som i 2012 droppede planen om at sætte et klimaaftryksmærke på samtlige af kædens 70.000 varenumre.

Oplysning til forbrugerne
I stedet peger Signe D. Frese ifølge Dansk Handelsblad på, at sammenhængen mellem dagligvareindkøb og klimapåvirkning skal formidles på anden vis, hvis det skal have gavnlig effekt. Coop laver således bl.a. undervisningsmateriale til folkeskolebogen Klima Nørd samt løbende analyser til medierne.

Og ifølge CSR-chefen kan man mærke, at forbrugerne er begyndt at ændre vaner til fordel for klimaet.

Læs også: Danske supermarkeder mod lovgivning om madspild

”Mange familier er begyndt at spise vegetarretter flere dage om ugen, og vi oplever en stor vækst i salget af vegetarmad, så der sker helt sikkert nogle ting med forbruget af kød, som er den mest klimaskadelige fødevare”.

Coop driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og coop.dk, samt datterselskaberne Irma A/S og Fakta A/S. Til sammen er det mere end 1.200 butikker landet over.

- KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom