02.12.2015  |  Samfund

Creativ Company på jysk: bare gå i gang!

Indhold fra partner Hvad er dette?

I Jylland ligger en virksomhed, som ikke er bange for at gå imod strømmen. Det er en virksomhed, som viser, at det kan betale sig at være social entreprenør. D. 28/1 er Creativ Company en blandt 9 stærke cases på Responsible Entrepreneurs-konferencen

En anderledes virksomhed - på rette vej

Det er et oprigtigt og meget stærkt engagement, der brænder i kreativ direktør Peter Nørgaard, et engagement, som omfavner de mennesker med fysiske eller psykiske udfordringer med varme og næstekærlighed. Men tag ikke fejl: det er også et engagement, som udspringer af en kernesund forretning, baseret på ægte socialt entreprenørskab. For Creativ Company bygger på et lighedsprincip om, at alle – uanset om de er i flexjob, eller det er topdirektøren – skal bidrage med mere, end de får.
 
I bund og grund er det, der betegner Peter Nørgaard og hans firma Creativ Company’s succes, en kombination af evnen til at se muligheder, virketrang og den menneskelighed, der ligger i omsorgen for andre. Og netop det er essensen i, at Peter Nørgaard nøgternt erkender, at det ikke svært, det, som andre giver op over for.
 
”Det er stærkt vanedannende, det at tage et socialt ansvar,” konstaterer Peter Nørgaard og uddyber hvorfor: ”Mange virksomheder, der går ind og arbejder med det sociale område, kommer til at ofre meget mere tid på det, end de havde forudset. Ikke fordi, det er specielt tidskrævende, for det er det faktisk ikke, men fordi de bliver så optagede af alle de muligheder, der ligger i det. Det er simpelthen guld værd for virksomheden. Det er en historie, der alt for sjældent fortælles, at det giver en enorm stolthed i organisationen. Mentorerne, og den glæde de oplever ved at gøre en forskel for et andet menneske. Det giver en meget større loyalitet og sammenhængskraft. Det er jo noget, der rækker ud over dine daglige opgaver, at du er med til at træne et andet menneske og se, at det udvikler sig og bliver glad og får sine talenter i spil. Oftest er det almindelige mennesker, som bare har haft udfordringer i livet, der har gjort, at de ikke har kunnet udfolde sig.”

En prisværdig indsats
Som centrum for et hobbyunivers med mere end 12.000 artikler strækkende sig fra karton og sakse over glimmer og – ja, det går for vidt at komme ind på alle produkterne her – har virksomheden en naturlig passion for skaberglæde og for at anspore det kreative, innovative og nytænkende hos sine ansatte. Og det er en passion, som i særlig høj grad gælder ”mennesker på kanten”, som Peter Nørgaard kalder dem: 10 – 15 % af Creativ Company’s 190 medarbejdere er ansat på særlige vilkår som fx skåne- og fleksjob – 6 % af medarbejderne er sluset ind til en fast stilling ad den vej – og virksomheden har i samarbejde med Holstebro Kommune oprettet en afdeling, der løbende kan have 15 personer i praktik og afklaringsforløb. Den markante indsats har gjort, at virksomheden trods sin unge alder – Creativ Company blev etableret i 2000 – har indhøstet en imponerende mængde priser. Men Peter Nørgaard, han er ganske uimponeret:
 
”Det, vi gør her i huset, er egentlig ikke særlig svært. Selvfølgelig er der særlige udfordringer, når du ansætter en, som af den ene eller anden grund er blevet fravalgt af andre og har stået uden for arbejdsmarkedet. Men der er jo også udfordringer, når du ansætter ’almindelige mennesker’. Det, du får, når du ansætter socialt, er guldklumper, som bare skal findes frem. Vi virksomhedsledere praler gerne, når vi plukker fra ’den øverste hylde’, for det er klart, at det er medarbejdere, der også er attraktive for andre. Men kan du så være sikker på, at de bliver i virksomheden? Nej! For lige så snart, de bliver tilbudt en højere løn eller et job et trin højere oppe på karrierestigen, så er de ude igen. Min erfaring er, at dem fra ’de lavere hylder’ – forstå mig ret – de bliver her, de gør en større indsats, og de er rigtig gode ambassadører for virksomheden. Vi har altid haft en kernesund forretning og aldrig haft røde tal på bundlinjen, og det skyldes ikke mindst, at vi har taget et socialt ansvar og fået ansat nogle rigtig dygtige medarbejdere – både dem, der er ansat socialt, og de ’almindelige’. Det er en del af vores DNA, og vores ansatte ved i dag ikke (jeg ved det), hvem der er ansat på sociale vilkår, og hvem der ikke er.”
 
Fortæl mere om de gode erfaringer
Med alle de gode erfaringer i tasken ærgrer det Peter Nørgaard, at der ikke er flere virksomhedsledere med praktiske erfaringer fra sociale ansættelser, der fortæller om det. Derfor har han været en af drivkræfterne bag oprettelsen af non-profit initiativet Code of Care, der i dag trækker fulde huse til arrangementer om, hvordan virksomheder kan skabe rammer, som bedre kan rumme den menneskelige, faglige og den forretningsmæssige mangfoldighed i ét:
 
”Mange store virksomheder gør meget på det sociale område, men ser du på alle dem, der står uden for arbejdsmarkedet, er det en meget lille procentdel, de har ansat. Der er et kæmpebehov, og SMV’erne skal være med i meget højere grad. Det er en bevægelse, vi har sat skub i med Code of Care. Det er virksomhedsejere, som taler med virksomhedsejere, og det handler om at motivere hinanden til at tage socialt ansvar ud fra de erfaringer, vi har. Blandt andet holder vi ’To Care Or Not’ aftener, hvor der her i Holstebro mødte knap 600 virksomhedsledere op, og i Odense godt 200. ”
 
Med så mange virksomhedsejere forsamlet på ét og samme sted, falder det naturligt at sætte et ambitiøst mål, som i meget høj grad trækker på erhvervslivets samlede indsats, og som sagt så gjort: Code of Care vil sammen med Holstebro Kommune afskaffe ungeledigheden i Holstebro Kommune. Men som Peter Nørgaard siger: ”Hvor svært kan det være ….”
 
Responsible Entrepreneurs-konferencen sætter for en dag rampelys på store som små sociale entreprenører og centrale NGO’er, som virker for og understøtter virksomheder med socialt samfundssind. Kofoeds Skole er vært for arrangementet og står selv på podiet som case sammen med 8 andre solide eksempler: G4S, Arriva, NCC, Creativ Company, Social Foodies, Allehånde, Askov Fonden og High:five. De nævnte flankeres af gæstetaler, markedsplads og miniseminarer ved blandt andet CABI, Media Now og Den Sociale Kapitalfond.
 
Konferencen finder sted d. 28. januar i Kofoeds Skoles multihal, Nyrnberggade 1 på Amager. Læs mere om konferencen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

Mere fra CSR LINK

CSR LINK

www.csr-link.dk

CSR LINKCSR LINK skaber praktisk vidensdeling mellem danske aktører indenfor CSR - gennem især konferencer, hvor vi gennem Løsninger, Inspiration, Netværk og Kontakter sikrer deltagerne konkrete værktøjer til at komme videre med deres CSR-indsatser og -strategier. Uanset om man så kommer fra den private eller offentlige sektor, hos en NGO, et mediehus eller bare er sig selv, så ser vi praktisk vid…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere