18.11.2013  |  Strategi & ledelse

Indspark: Crowdsourcing - når verden kan nås med blot et klik

Tania Ellis, der driver foredrags- og konsulentvirksomheden The Social Business Company, sætter her lys på hvordan megatrenden 'crowdsourcing' kan gøre både virksomheder og verdenen bedre.

"If you don't give back, no one will like you". Sådan lyder mottoet for Crowdrise - en internet portal, som gør det muligt for både organisationer og enkeltpersoner at starte deres egen fundraising kampagne i den gode sags tjeneste.

Crowdrise er sammen med andre "crowdfunding" tiltag som Causes.com, MyGoodAct.com og BetterPlace.org en del af den "crowdsourcing" bølge af online tiltag, som har gjort det meget lettere for både sociale entreprenører, NGOer og virksomheder at gøre en positiv forskel ved at outsource opgaver til et (online) netværk af mennesker verden over.

Læs også: Sådan får du CSR-rapporten til at leve hele året

Derfor er det måske ikke så overraskende, at entreprenante organisationer som Gaward Kalinga (som betyder "Giv Omsorg") lige nu bruger Crowdrise-portalen til at indsamle midler og støtte til deres "Family Packs", "Rehab Packs" og "Kitchen Packs", der lige nu bliver distribueret til de mange nødstedte familier på Filippinerne.

Men hvad der måske er mere overraskende er, at også store etablerede organisationer som UNICEF og Røde Kors også samler ind hér. De har forstået, at crowdfunding portalerne ikke blot er en innovativ og komplementær fundraising kanal, men at den også giver dem mulighed for at engagere nye målgrupper.

Når virksomheder inviterer verden inden for
På samme vis rider også virksomheder i stigende grad med på crowdsourcing bølgen ved at invitere  almindelige mennesker til at bidrage med innovative ideer og løsninger til konkrete problemstillinger. 

Læs også: Dansk CSR på Asiens førende nyhedsportal

Den internationale forbrugsvarekoncern Procter & Gamble er et de ældste eksempler på dette. Med deres P&G Connect Develop platform, har de engageret over 1,5 millioner eksterne forskere og ingeniører, hvilket ledt til at andelen af "eksterne" innovationer er øget fra 15% til 35%, og at P&Gs totale produktivitet er steget med næsten 60%.

Vil du have flere trends for 2014?

Her er tre måder The Social Business Company kan hjælpe dig:

1. Tilmeld dig nyhedsbrevet her for at få trendguiden "The 5 Markets of Change"

2. Forudbestil dit eget eksemplar af vores Social Business Trend Report 2014 her

2. Book en Trend Workshop til din virksomhed eller afdeling. Læs mere her

 

Medicinalvirksomheden Eli Lily startede oprindeligt InnoCentive som et R&D program, men det var så succesfuldt at det nu er blevet en selvstændig virksomhed.

Læs også: Sådan vælger du den rette CSR strategi

InnoCentive har i dag sat ikke kun løsninger, men også bæredygtige løsninger, i centrum på deres portal, hvor over 300.000 "solvers"  fra 200 lande har løst over 1650 udfordringer fra forskellige virksomheder, offentlige institutioner og NGO’er.

Også industri- og finansgiganten General Electric (GE) er med på crowdsourcing bølgen. På Ecomagination Challenge. inviterer GE grønne iværksættere til at byde ind med deres innovative miljøløsninger.

Til gengæld lover GE at investere mindst $200 millioner i lovende start-ups og innovationer som arbejder mod at effektivisere energisektoren.

Indtil videre er dette resulteret i 22 investeringer og kommercielle partnerskaber, 1 køb af en mindre virksomhed samt startkapital til 10 innovatører.

Læs også: Sådan bliver du en god CSR trendspotter

Så hvad betyder denne crowdsourcing trend for virksomhedernes arbejde med samfundsansvar fremover?

Som jeg ser det, vil crowdsourcing trenden medvirke til, at virksomheder over tid bliver mere decentraliserede, transparente og inkluderende, Og dette vil til gengæld åbne op for nye muligheder inden for bæredygtig produktinnovation, 'shared value' partnerskaber, effektivisering af produktion og ikke mindst kommunikation med både forbrugere og den brede offentlighed.

Mere fra Tania

Tania Ellis BP

Special Advisor, Speaker and CEO

Tania Ellis har en Executive MBA og 24 års ledelseserfaring fra det private erhvervsliv. De seneste 15 år som leder af egen foredrags-, kursus- og rådgivningsvirksomhed, The Social Business Company, som over årene har samarbejdet med en lang række af Skandinaviens mest respekterede virksomheder og organisationer med fokus på koblingen mellem forretning, samfunds…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere