Mærsk: Orden i eget hus er forudsætningen for at arbejde med de store udfordringer

Hvad kommer bæredygtighedsarbejdet i Mærsk til at handle om i 2018? CSR.dk har spurgt Annette Stube, bæredygtighedschef i A.P. Møller-Mærsk.

Annette Stube er bæredygtighedschef i A.P. Møller-Mærsk. .

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
Den første prioritet for os er altid at have orden i eget hus. Det er noget, vi hele tiden har fokus på og hele tiden udvikler. I år kommer vi til at kigge særligt meget på, hvordan vi kan integrere det perspektiv i måden vi træffer ledelsesmæssige beslutninger.

Derudover har vi fire store prioriteter inden for bæredygtighed. Det første er ophugning af skibe, hvor vi har som mål at hæve den globale barre for, hvordan man gør det. Konkret sker det ved at opgradere værfter i Alang, Indien. Vi har allerede bevist, at det kan lade sig gøre at ophugge og genbruge et skib i overensstemmelse med de højeste internationale standarder i Alang. Nu drejer det sig om at få flere rederier med til at stille samme høje krav og betale den merpris ansvarlig ophugning koster, sådan at vi kan videreudvikle ansvarlig ophugning i Alang og andre steder.

Mærsk tager fra 2018 blandt andet fat i den svære opgave med at få trukket CO2-udledningerne ud af transport og logistik. .

De handler om at ”decarbonise” logistik, som er en videreudvikling af vores tidligere arbejde med CO2-reduktion, og hvor vi nu tager et mere langsigtet perspektiv og kigger ikke bare på vores egne skibe, men på hele logistikkæden. Vi er også gået ind i food loss, (forstået som madspild i forsyningskæden, red.). Vi står for 27% af al global transport af fødevarer i containere, og det er en forretningsprioritet at arbejde med at udvikle vores tilbud inden for temperaturreguleret logistik. På den måde kan vi være med til at afhjælpe en stor del af det spild, der forekommer under transporten, som er ca. en tredjedel af al spild.

Endelig skal vi fortsætte vores arbejde med at udvikle og udvide fordelene ved handel. Vi har en central position i forhold til international handel og har et indgående kendskab til de uformelle handelsbarrierer, som forhindrer især små og mellemstore virksomheder i udviklingslande i at vokse. Vi arbejder sammen med partnere for at fjerne nogle af disse barrierer (f.eks. unødige bureaukratiske procedurer), og give adgang til internationale supply chains for virksomheder, der ikke havde råd tidligere. Det giver også flere containere på vores skibe. Vi tror jo, at vi kan løfte mange forhindringer ved at digitalisere logistik og ved at undervise i, hvordan man bliver en del af den internationale handel. Så vi planlægger uddannelsesaktiviteter for f.eks. kvindelige iværksættere i udviklingslande ved at gøre nogle af vores medarbejdere til mentorer for dem. Dette er dog endnu på tegnebrættet.

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Fordi det er her vi synes, at vi med den virksomhed, vi er, kan gøre den største forskel ude i verden og samtidig give fordele til os som virksomhed.

Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Det afhænger jo af de enkelte programmer. Men generelt vil vi gerne bidrage til at løse problemer, som f.eks. er defineret i FN’s verdensmål, hvor vi kan spille en særlig rolle gennem vores forretning og i samarbejde med andre.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Det er ofte et samspil mellem offentligt og privat, hvor vi som virksomhed arbejder sammen med internationale organisationer, som sætter standarder, og lokale regeringer og myndigheder, som implementerer, for at få en forankret løsning.

Vi arbejder f.eks. sammen med toldmyndigheder i en del lande om at finde nemmere og mindre arbejdstunge måder at behandle dokumentation af transport af varer. Det handler ofte om digitalisering af arbejdsgange, som både er hurtigere og mere effektiv, og dermed gør det billigere for alle, men som også er med til at dæmme op for korruption i de sammenhænge.

Når vi sætter vores kræfter og forretning ind på at skabe forandring, er det typisk en stor og systemisk udfordring, der skal findes løsning på. Det kræver samarbejde og partnerskaber, og det er den måde at arbejde på, vi benytter os af på alle vores store prioriteter.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København