Novo Nordisk: Vi vil udvikle konkrete løsninger, så vi er relevante, ansvarlige og resiliente

Vi har talt med Susanne Stormer, som er Vice President for Group Sustainability i Novo Nordisk, om deres planer for bæredygtighedsarbejdet i 2018.

Susanne Stormer fortæller gerne om Novo Nordisks arbejde med bæredygtighed, her ved en konference i august 2017. Foto: Ethical Boardroom video.

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
I 2017 diskuterede vi internt i Novo Nordisk, hvordan vi kan drive forretning på en måde, der sikrer os i forhold til fremtiden. Meget kort fortalt, nåede vi frem til, at det handler om at være ”Relevant, Responsible og Resilient”.

Relevant handler om at skabe værdi for vores kunder (patienterne), partnere, medarbejdere og aktionærer ved at udvikle innovative og konkurrencedygtige løsninger på reelle behow. Responsible betyder i Novo Nordisk, at vi driver virksomhed ud fra den tredobbelte bundlinje. Resiliente handler om, at vi skal kunne forstå og forberede os på forandringer i vores omverden, så vi kan gribe og skabe de muligheder, der kommer ud af disruption og bruge dem til at drive innovation.

I vores sustainability-team skal vi levere i forhold til alle tre elementer. Men vi kommer i særlig grad til at arbejde med at styrke forståelsen af, hvordan den tredobbelte bundlinje skaber værdi blandt alle Novo Nordisks medarbejdere, og især i vores ledelseslag. Det handler om at styrke kompetencer og forankre det i virksomheden, f.eks. ved at styrke forbindelsen mellem forretning og bæredygtighedsaktiviteter. Vi skal f.eks. se på, hvordan vi gør vores arbejde med SDG’erne mere konkret. Det handler igen om, at ansvarlighed ikke er noget man gør som noget ekstra, men den måde man driver forretningen på.

Cities Changing Diabetes er et flagskibsprojekt i Novo Nordisks CSR-arbejde..

Samtidig må man ikke glemme, at når man taler om ansvarlig virksomhedsdrift, så er der altid brug for at lave rigtig meget benarbejde på etablerede områder: respekt for menneskerettigheder, ansvarlighed i leverandørkæden, forretningsetik osv. Her fokuserer vores udviklingsarbejde på at strømline arbejdet og få lagt den samme due diligence-metodik ind over alle de emner, vi arbejder med. Vi er også i gang med en ny miljøstrategi. Og så er der en stribe aktiviteter, hvor vi sætter endnu flere kræfter bag, for eksempel Cities Changing Diabetes, der adresserer et globalt samfundsproblem.

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Fordi det er den måde, vi kan bidrage til arbejdet med at være relevant, ansvarlig og resilient, så vi også er her for dem, der har brug for vores produkter, om 100 år.

Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Det er jo et af de helt essentielle spørgsmål i disse år – hvordan man måler og arbejder med at forstå sin impact. Vi er optaget af dialoger med investorer og analytikere om, hvad der er vigtigt. Hvad skaber værdi?

Vi har f.eks. været med til at udvikle Future Fit Benchmark, og vi har som de første i verden gennemregnet, hvor vi står. Det er et relativt nyt værktøj, som kan hjælpe til at forstå, hvad der skal gøres for at være en virksomhed, der som minimum ikke gør skade, i den kontekst man indgår i. Future Fit-metoden sætter for første gang klare kriterier for hvad ’godt’ er, og beregningsmetoden bygger på videnskab med helt konkrete vejledninger.  Den kan hjælpe med at forstå, hvilke knapper vi skal skrue på for at blive fuldt bæredygtig. Metoden støtter op om vores ambition om at gøre det rigtige og ikke blot være bedre end dem, vi sammenligner os med.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Jeg tror, der er et kæmpe uudnyttet potentiale i at aktivere interne partnere i at skabe løsningerne. Og så vil vi gerne have flere eksterne samarbejdspartnere, som vil være med til at gennemføre konkrete projekter.

Der sker en udvikling i disse år, hvor de klassiske samarbejdspartnere i de specialiserede sustainability-organisationer kommer til at fylde mindre. I stedet får vi mere direkte samarbejde med partnere, hvor vi kan udvikle konkrete projekter og løsninger. Det kan f.eks. være et projekt, hvor finansielle institutioner, kapitalforvaltere og en akademisk organisation arbejder med at finde metoder til at måle impact, som er noget vi alle sammen gerne vil finde bedre svar på.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus