Tania Ellis: Løsninger skal hurtigere til verden
Hos Tania Ellis – The Social Business Company handler 2018 om CSR og salg, medarbejderinvolvering og innovationsalliancer. Målet er at hjælpe kunderne til at koble forretningsudvikling, samfundsansvar og innovation. CSR.dk har talt med Tania Ellis.
Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
Vores overordnede fokus, i alt hvad vi arbejder med, er at hjælpe virksomhederne med at bygge ovenpå deres compliance-arbejde, så de får koblet forretning, samfundsansvar og innovation sammen i bæredygtig forretningsudvikling.
I 2018 vil det betyde, at vi især kommer til at arbejde med inspiration, træning og rådgivning inden for tre hovedområder:
For det første at stille skarpt på disciplinen salg. Vi skal se på, hvordan virksomhederne kan bygge deres arbejde med CSR og bæredygtighed ind i relationen til virksomhedskunderne og slutkunderne. Det handler om at differentiere og positionere sig på markedet, og om at engagere kunderne, så virksomhedens CSR-arbejde mere konkret understøtter også forretningens kommercielle indsats.
Vores anden prioritet er at zoome ind på medarbejderne, som jo er dem, der udfører og driver arbejdet internt i virksomhederne. Det er en fortsættelse fra 2017, og det vi arbejder for er at hjælpe virksomhederne med at få CSR og verdensmål til at leve i alle dele af forretningen – lige fra HR, indkøb, salg og marketing til forretningsudvikling, leverandørstyring og kommunikation. Spørgsmålet er, hvordan man får CSR og CSR-målsætninger til at leve i det daglige arbejde og får ejerskabet ført ud i hele virksomheden?
Endelig skal vi se på hvordan virksomheder kan indgå innovationsalliancer, som vi ser som endnu en vigtig nøgle til bæredygtig forretningsudvikling. Vi har altid arbejdet med både store virksomheder og sociale og grønne iværksættere. I 2018 vil vi gøre mere for at få de to typer virksomheder til at mødes og indgå i ”corporate social entrepreneurship” alliancer. Det kan f.eks. handle om en stor kommerciel virksomhed, som vil ind på et nyt marked, f.eks. Indien. Samtidig er der en social virksomhed med mange års erfaring derfra, og som derfor har netværk, kulturforståelse og indsigt i behov og præferencer på det marked. Det kunne være en oplagt alliance. Eller måske ved udvikling af nye produkter, som en større virksomhed gerne ville gøre mere bæredygtige, så kan der være grønne iværksættere, som kan hjælpe med det.
Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Vi arbejder med koblingen mellem forretningsudvikling, samfundsansvar og innovation, og vores analyse er, at de tre prioriterede områder er vigtige nøgler til at styrke den kobling.
Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Vi ønsker bedre løsninger, og at den tid og ressourcer, man investerer, bliver brugt bedre og mere effektivt. Vi vil gerne se løsninger komme hurtigere til verden, og at de gør en reel forskel for både virksomhedens forretning og for den CSR-relaterede dagsorden, man ønsker at påvirke. Det skal batte noget!
Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Gennem de sidste 15 år har vi inspireret tusindvis af fagfolk og hjulpet hundredevis af virksomheder til at udvikle forretningsløsninger, der skaber værdi for både samfund og bundlinje. Men hvad kommer der i sidste ende ud af alt det gode arbejde? Det er noget, som vi er begyndt at spørge både os selv og vores kunder om. For vi ved jo, at der rundtomkring i virksomhederne bliver arbejdet seriøst og målrettet på en lang række forskellige CSR-tiltag. Så impact målinger er også noget af det, vi kommer til at tage hul på i løbet af 2018. Og her kunne det eksempelvis være rigtig interessant at samarbejde med uddannelses- og forskningsinstitutioner eller andre aktører der udvikler og dokumenterer praksis. Vi vil gerne bidrage til, at der bliver udviklet effektive metoder til effektmåling – især i relation til social impact. Det ville være meget spændende at finde alliancepartnere til at udvikle den form for værdifastsættelse.