CSR-chef eller forandringsleder?

I CSR version 2.0 kommer CSR-chefens rolle til at ændre sig fra at være primært udførende til at være faciliterende. Udover en CSR-faglighed kræver dette særlige personlige egenskaber.

CSR-ekspert Tania Ellis driver trendformidlings- og rådgivningsvirksomheden The Social Business Company.. Foto: Tania Ellis

"I virkeligheden er jeg jo en slags forandringsagent," betroede en CSR-chef mig forleden i forbindelse med en workshop om CSR-strategi og organisering i praksis.

Et udsagn, som jeg har hørt gentagne gange fra CSR-ansvarlige henover særligt det seneste år.

Det er måske ikke så tilfældigt. For mange CSR-chefer har gennem de sidste 4-5 år brugt en del krudt på at få sat virksomhedens samfundsengagement i system. Strategien er på plads, der er styr på de lovgivningsmæssige krav og internationale retningslinjer, og for mange handler de næste skridt derfor om at få samfundsengagementet helt ind i hjertet af både forretning og organisation.

I CSR version 2.0 handler det med andre ord om at få det nye business-mindset indarbejdet i både struktur og kultur.

Fra udførende til faciliterende
Derfor oplever mange CSR-ansvarlige, at de i virkeligheden arbejder som forandringsledere inde i virksomheden. Som en Group Sustainability Manager forklarede mig forleden: "Til at starte med havde vi travlt med at være udførende. I dag har vores afdeling et stort hoved og små arme". 

I praksis betyder dette, at fremfor primært at udføre opgaverne selv, skal den CSR-ansvarlige i stedet være i stand til at "oversætte" CSR til forretningstermer og at gøre det relevant og operationaliserbart for de enkelte arbejdsfunktioner - lige fra HR, kommunikation og markedsføring til indkøb, salg og forretningsudvikling.

Og han/hun skal - måske sværest af alt - være i stand til at overkomme de ofte usynlige barrierer, der ligger i virksomhedens kultur, med alt hvad det kan indebære af intern politik, modstand mod forandring, vaner og holdninger. 

Forandringslederens profil
Så hvad kræver det at være forandringsleder i bæredygtighedens navn? I CSR-funktionen vil der stadigvæk være behov for at kunne løse specialiserede CSR-opgaver. Men udover en specialiseret viden om CSR, er der en række personlige egenskaber, der ofte kendetegner den effektive forandringsleder:

  1. Positiv attitude – en åben, positiv, ”can do” attitude, som inspirerer og opmuntrer til kommunikation og motivation og fremmer samarbejde.
  2. Sund fornuft – evnen til at se fornuftige, effektive, enkle, mindst risikable, mindst komplekse løsninger.
  3. Åbent sind og forsigtig risikovillighed – åbenhed over for nye ideer, praksis og metoder uden at tabe de overordnede (forretnings)mål for øje.
  4. Tilpasningsevne – en tilbøjelighed til at være fleksibel, hvor det er nødvendigt, og til at undgå stive tankemønstre og adfærd.
  5. Opfindsomhed – evne til at finde innovative strategier og løsninger samt opmuntre andre hertil.
  6. Commitment – stærk orientering mod opfyldelse af målene, at løse problemer og at få opgaverne gjort.
  7. Politisk tæft - forstå organisationen og dens mennesker, beherske de interne spilleregler og politik.

- Så hvad er du? CSR-chef eller forandringsleder? Eller måske i virkeligheden begge dele?

Tania Ellis driver virksomheden The Social Business Company, der bl.a. udbyder den meritgivende uddannelse Sustainable Business Change Manager i samarbejde med Københavns Erhvervsakademi (KEA). Mere om uddannelsen hér

13.09.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Ny virksomhed matcher virksomheder med erfarne bæredygtighedskonsulenter

07.06.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

6 veje til det bæredygtige forbrugerhjerte

31.05.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Uddannelse med certificering i Sustainable Business & Change Management

31.05.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Min ESG læringsrejse

11.04.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Min ESG-rejse fra A-Z

24.01.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Grøn logistik kræver data og tætte værdikædealliancer