09.02.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: CSR-chef eller forandringsleder?

I CSR version 2.0 kommer CSR-chefens rolle til at ændre sig fra at være primært udførende til at være faciliterende. Udover en CSR-faglighed kræver dette særlige personlige egenskaber.

CSR-ekspert Tania Ellis driver trendformidlings- og rådgivningsvirksomheden The Social Business Company.

"I virkeligheden er jeg jo en slags forandringsagent," betroede en CSR-chef mig forleden i forbindelse med en workshop om CSR-strategi og organisering i praksis.

Et udsagn, som jeg har hørt gentagne gange fra CSR-ansvarlige henover særligt det seneste år.

Det er måske ikke så tilfældigt. For mange CSR-chefer har gennem de sidste 4-5 år brugt en del krudt på at få sat virksomhedens samfundsengagement i system. Strategien er på plads, der er styr på de lovgivningsmæssige krav og internationale retningslinjer, og for mange handler de næste skridt derfor om at få samfundsengagementet helt ind i hjertet af både forretning og organisation.

I CSR version 2.0 handler det med andre ord om at få det nye business-mindset indarbejdet i både struktur og kultur.

Læs også: Gør medarbejderne til CSR-chefer

Fra udførende til faciliterende
Derfor oplever mange CSR-ansvarlige, at de i virkeligheden arbejder som forandringsledere inde i virksomheden. Som en Group Sustainability Manager forklarede mig forleden: "Til at starte med havde vi travlt med at være udførende. I dag har vores afdeling et stort hoved og små arme". 

I praksis betyder dette, at fremfor primært at udføre opgaverne selv, skal den CSR-ansvarlige i stedet være i stand til at "oversætte" CSR til forretningstermer og at gøre det relevant og operationaliserbart for de enkelte arbejdsfunktioner - lige fra HR, kommunikation og markedsføring til indkøb, salg og forretningsudvikling.

Og han/hun skal - måske sværest af alt - være i stand til at overkomme de ofte usynlige barrierer, der ligger i virksomhedens kultur, med alt hvad det kan indebære af intern politik, modstand mod forandring, vaner og holdninger. 

Forandringslederens profil
Så hvad kræver det at være forandringsleder i bæredygtighedens navn? I CSR-funktionen vil der stadigvæk være behov for at kunne løse specialiserede CSR-opgaver. Men udover en specialiseret viden om CSR, er der en række personlige egenskaber, der ofte kendetegner den effektive forandringsleder:

  1. Positiv attitude – en åben, positiv, ”can do” attitude, som inspirerer og opmuntrer til kommunikation og motivation og fremmer samarbejde.
  2. Sund fornuft – evnen til at se fornuftige, effektive, enkle, mindst risikable, mindst komplekse løsninger.
  3. Åbent sind og forsigtig risikovillighed – åbenhed over for nye ideer, praksis og metoder uden at tabe de overordnede (forretnings)mål for øje.
  4. Tilpasningsevne – en tilbøjelighed til at være fleksibel, hvor det er nødvendigt, og til at undgå stive tankemønstre og adfærd.
  5. Opfindsomhed – evne til at finde innovative strategier og løsninger samt opmuntre andre hertil.
  6. Commitment – stærk orientering mod opfyldelse af målene, at løse problemer og at få opgaverne gjort.
  7. Politisk tæft - forstå organisationen og dens mennesker, beherske de interne spilleregler og politik.

- Så hvad er du? CSR-chef eller forandringsleder? Eller måske i virkeligheden begge dele?

Tania Ellis driver virksomheden The Social Business Company, der bl.a. udbyder den meritgivende uddannelse Sustainable Business Change Manager i samarbejde med Københavns Erhvervsakademi (KEA). Mere om uddannelsen hér

Mere fra Tania

Tania Ellis

Special Advisor, Speaker and CEO

Tania Ellis har en Executive MBA og 24 års ledelseserfaring fra det private erhvervsliv. De seneste 12 år som leder af egen trendformidlings- og rådgivningsvirksomhed, The Social Business Company, som over årene har samarbejdet med en lang række af Skandinaviens mest respekterede virksomheder og organisationer med fokus på koblingen mellem samfundsansvar, forretning og innovation. Prisbelønnet for…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere