08.10.2013  |  Kommunikation

Indspark: CSR er midlet til at nå målet

Csr-professionelle skal blive bedre til at forklare den forretningsmæssige betydning af CSR. Det skriver direktør i Green Network Kenneth Hald Jensen i dette blogindlæg.

På det netop overståede CSR Awards i Holstebro oplevede jeg at rigtig mange små og mellemstore, virksomheder ( SMV´er) var til stede for at få inspiration til, hvordan CSR kan skabe værdi for deres forretning.

Ofte blev udtrykket forretningsdrevet CSR nævnt som værende den gyldne løsning for at få ledelsen til at forstå og prioritere CSR-området samt allokere de nødvendige resurser til implementering, opfølgning mv. 

Jeg mener i højere grad, at vi CSR-professionelle skal forklare ledelsen, at muligheden for at reducere omkostninger, tiltrække større kunder, efterleve kontraktuelle krav m.v. kræver, at man tager en forretningsdisciplin i brug, der hedder CSR. Dermed bliver CSR midlet til at nå målet om besparelse, forbedret image m.m.

Læs også: 5 hurtige til den nye direktør i Green Network

En marketingdirektør vil forklare ledelsen, at virksomheden kan øge omsætningen og komme i tættere dialog med kunderne på en omkostningseffektiv måde ved at etablere en E-handels platform. Direktøren vil også forklare, at investeringen i den nye platform hurtigt vil tjene sig ind.

Den tilgang og formidling af budskaber, som marketingsdirektøren i eksemplet præsenterer, kan CSR-professionen lære af.

Ildsjæle brænder ikke for evigt
I mange SMV´er er består ’CSR- afdelingen’ ofte af en eller flere ildsjæle, der brænder for området, og som har fået ansvar for at skrive den årlige CSR-rapport, udvikle en politik for området eller svare på konkrete kundekrav. Arbejdet i en sådan afdeling er ofte ’ulønnet’ og forgår derfor som et ekstra job.

Efter at have høstet ny viden og erfaringer i en periode opdager de csr-ansvarlige så, at deres arbejde rent faktisk har en betydning for virksomhedens forretningsmål. Herefter retter arbejdet sig imod at få ledelsens opbakning og resurser. Et arbejde, der ofte er tungt – og har man ikke resurser til at hyre konsulenter til at overbevise ledelsen, så er det er langt sejt træk med en begrænset succesrate.

Læs også: Indspark fra CSR-maskinrummet

Det er en skam, at dagligdagen i mange ’CSR-afdelinger’ ser således ud, for det er nærmest umuligt at være fuldt opdateret på de mange csr-områder, der kan påvirke virksomhedens forretningsmål, forberede præsentationer til ledelsen, udvikle business-cases med videre, når man samtidig skal passe en fuldtidsstilling og tilegne sig ny viden, der kræver konstant bevågenhed.

Det betyder, at muligheder bliver misset af mange CSR- ansvarlige og, at mange forhold, der påvirker virksomhedens forretningsmål, ikke bliver belyst. Man kan ikke forestille sig, at en gruppe medarbejdere i marketingsafdelingen får lov at gå i gang med at udvikle et E-handelssystem, uden forudgående viden eller værktøjer til arbejdet eller uden yderligere resurser. Hvorfor får de CSR-ansvarlige ikke samme opmærksomhed?

Succesfulde csr-afdelinger
De ’CSR-afdelinger’, der har formået at få ledelsen til at prioritere csr-området og allokere resurser til det, og som dermed få en reel værdi ud af arbejdet, har ofte haft adgang til eller været i besiddelse af følgende:

1)      Viden om en bred vifte af CSR-områder, der påvirker forretningsmål
En meget smal viden om enkelte CSR-områder som eksempelvis sundhed og sikkerhed betyder, at CSR-afdelingen ikke har fokus på andre områder, og derved vil mange CSR-muligheder gå tabt. Derfor skal en succesfuld CSR-afdeling kunne dække alle de områder, der er relevante for virksomheden.

Læs ogå: Sådan får du CSR-rapporten til at leve hele året

2)      En stor værktøjskasse
Det tager tid at udvikle værktøjer og træning inden for områder, som man ikke har den store erfaring med, og ofte vil værktøjerne eller træningen derfor skulle tilrettes efter implementering i organisationen. Det koster penge, og uden de rigtige værktøjer er det svært at opnå de tilsigtede resultater. En succesfuld CSR- afdeling har adgang til en stor værktøjskasse, som organisation omkostningseffektivt kan få adgang til.

3)      En forretningsmæssig forståelse og italesættelse
CSR-områder bliver nogle gange italesat som ’det-bør-vi-også-have-styr-på’ eller ’vil-vi-være-med-til-det-som-virksomhed’? Det er fine værdiladet argumenter, som ofte fanger ledelsens opmærksomhed, men værdien af at arbejde med CSR-området skal italesættes ud fra de samme præmisser som de andre forretningsdiscipliner i virksomheden og uden at ramme et kompleksitets- og detaljeniveau, som kan være svært for et direktionsmedlem at forstå. 

En succesfuld CSR-afdeling skal derfor kunne præsentere og italesætte CSR-områder, så ledelsen kan forstå deres forretningsmæssige betydning og dermed træffe beslutning herom.

Det betyder, at CSR i højere grad skal kommunikeres som midlet til at nå målet om at reducere omkostninger, tiltrække større kunder, efterleve kontraktuelle krav m.v. snarere end, at CSR er målet i sig selv.  

Mere fra Kenneth

Kenneth Hald Jensen

Adm. Direktør

Entrepreneurial, dedicated and visionary leader with experience in building new business, turnarounds, spotting and unfolding the potential in new business ideas.

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere