CSR-hjælp - også til de små virksomheder
CSR er også for små virksomheder. Dansk Standard lancerer nu en guide til små- og mellemstore virksomheder, der vil arbejde strategisk med CSR.
Det behøver ikke at være svært at arbejde med CSR, mener Dansk Standard, der lige nu er aktuel med en ny håndbog CSR godt begyndt.
Charlotte Trap-Kinberg, CSR-konsulent i Dansk Standard og medforfatter til den nye håndbog, siger, at CSR har stor forretningsmæssig værdi for virksomhedens ejere og interessenter, men desværre oplever Dansk Standard ofte, at mindre virksomheder har svært ved at strukturere deres CSR-indsats og sikre, at de prioriterer netop de CSR-områder, der giver størst værdi for deres virksomhed.
Teori og praksis skal spille sammen
Derfor har Dansk Standard skrevet en kort og praktisk introduktion til, hvad CSR er, og hvordan man kan arbejde struktureret med CSR i små og mellemstore virksomheder. Bogen tager udgangspunkt i konkrete metoder og cases, der viser, hvordan teori og praksis kan spille sammen i hverdagen.
Bogen er netop udkommet og henvender sig hovedsageligt til små og mellemstore virksomheder, der søger inspiration og konkrete værktøjer til at implementere en CSR-strategi og arbejde struktureret med CSR på en måde, der passer med de rammer, der er i virksomheden.
Fakta om CSR - godt begyndt
- Forfattere: Gitte Tuesen, konsulent i Danmarks Farve- og Limindustri og Charlotte Trap-Kinberg, CSR-konsulent i Dansk Standard.
- Titel: CSR godt begyndt - guide til implementering af CSR for små og mellemstore virksomheder
- DS-håndbog 175:2013, 81 sider til en pris af
- Pris: 295,- kroner ekskl. moms og kan
- Købes på webshop.ds.dk
Mange gevinster at hente
Som virksomhed kan det være en udfordring at finde ud af, hvor man skal starte, hvilke metoder man skal tage i brug, og hvordan man skal prioritere sin indsats og sikre overensstemmelse mellem politikker, aktiviteter og resultater. Det kan afholde nogen fra at arbejde med CSR, og det er rigtigt ærgerligt, for der er mange gevinster at hente også økonomiske og også for mindre virksomheder, mener Charlotte Trap-Kinberg.
Bogen er inddelt i tre hovedkapitler, som kan læses samlet eller som individuelle områder, alt efter hvad man har brug for i sit arbejde med CSR. Det teoretiske afsnit suppleres med syv historier fra små og mellemstore virksomheder, der hver beskriver deres erfaringer med at arbejde med CSR.
Bogens sidste del giver et eksempel på, hvorledes en CSR-medarbejders hverdag kan se ud. Herunder hvilke udfordringer man som CSR-medarbejder kan stå overfor, og hvordan de kan tackles. Bogen giver således via forskellige indgangsvinkler en beskrivelse af, hvad CSR er, og hvordan man kan arbejde med det i sin virksomhed.
Opdateret med nyt topbillede 18. september 2013.