CSR-kommunikation må ikke være en døgnflue

Det vigtigste for at lykkes med CSR-kommunikation er, at topledelsen er med, og at det er det lange træk, siger Jyske Banks CSR-direktør. Hør hende på debatseminar om CSR-kommunikation d. 30/11 i Aarhus

Lene Hjorth, CSR-direktør i Jyske Bank: Som bank overlever man bedst i takt og pagt med det omgivende samfund og sine kunder.

15.11.2016

CSR.dk

Tror man, at CSR-kommunikation handler om at vinde nogle hurtige point og få bedre tal på bundlinjen her og nu, er man helt forkert på den ifølge Lene Hjorth, afdelingsdirektør Koncern CSR i Jyske Bank. For at ramme det ind giver hun et eksempel fra egne rækker: i denne uge indvies et kæmpe gavlmaleri på en silo i Aalborg havn, og det har Jyske Bank en hovedrolle i sammen med en stribe lokale aktører.

Læs om debatseminaret her: CSR-kommunikation og dilemmaer

Det er faktisk en underdrivelse at betegne gavlmaleriet som ”kæmpe” for med en størrelse på to fodboldbaner, 1.200 kvm for at være mere eksakt, bliver det Nordeuropas største murmaleri. ”Er det ikke bare endnu et eksempel på at købe aflad ved at give en donation?”, spørger den kritiske. ”Nej”, svarer Lene Hjorth.

Enorm branding i lokalområdet
For projektet er for Jyske Bank meget mere end et gavlmaleri. På den ene side handler det om at skabe forandring og at skabe en fælles værdi i samfundet, for maleriet kommer jo til at kunne ses viden om. På den anden side er der motivationen for Jyske Bank til at gå ind i det, og der peger Lene Hjorth på styrken i at indgå i stærke partnerskaber. Det giver meget mere end at stå alene.

Læs om gavlmaleriet: Kom og se Nordeuropas største murmaleri

”Tiden hvor banken lå på hjørnet, og man kunne gå ind og hæve penge, er forbi,” slår Lene Hjorth fast, og derfor er bankerne nødt til at finde andre veje til danskernes bevidsthed og interesse: ”Med projektet har vi opnået stærke relationer til de andre partnere, der er med, men samtidigt har vi fået en enorm branding i lokalområdet, og projektet er med til at skabe fortællinger om os”.

Det har ført til nye kunderelationer – både i erhvervssegmentet og blandt forbrugerne, relationer som banken med Lene Hjorths ord ”ikke har kunnet fedte eller reklamere sig til  ”. Men også på de indre linjer er projektet en vigtig brik i et større regnskab, fortæller hun: ”CSR er et vanvittigt godt HR-instrument. Det er fortællingen om dine værdier med hånden på kogepladen; gør du noget forkert bliver du straffet. Men gør du det rigtigt, viser du dine medarbejdere, hvor du er på vej hen, og det er noget, milleniums går benhårdt efter”.

CSR er License To Operate
Derfor har Jyske Bank taget CSR til sig helt op til topniveauet og har etableret en CSR-organisation, der sikrer og sørger for, at indsatsen indadtil forplanter sig ud i de yderste led til de godt 4.000 medarbejdere og udadtil rækker ud mod alle os andre. Vejen dertil er en velsmurt kommunikationsplatform, som med intranet, CSR-site, nyhedsbreve og ikke mindst den fuldt offentlige tv-kanal Jyske Bank TV kan hamle op med mediehusene. Og det skal den også kunne.

Se Jyske Bank TV her: https://jyskebank.tv/

”Vi skal vi vise omverdenen, at vi har lidt mere at byde på. Det er ingen hemmelighed, at bankerne blev hårdt ramt af krisen. Det er svært at viske billedet væk af grådige banker, men gennem hårdt, energisk og målsat arbejde, kan vi vende markedet,” siger Lene Hjorth og kalder CSR for slet og ret bankernes License To Operate.

Deri ligger måske også den største del af forklaringen på, hvorfor Jyske Bank har engageret sig i det spektakulære gavlmaleri: CSR handler ikke kun om kommunikation på den lange bane, det handler om at overleve, og for en bank sker det nu en gang bedst, når man lever i takt og pagt med det omgivende samfund og sine kunder. Det regnestykke har Lene Hjorth en simpel formel for.

”Et gavlmaleri som det i Aalborg koster, men vi har overskuddet, både ressourcerne og pengene,” siger hun og understreger, at regnestykket i sidste ende går op til bankens fordel: ”Maleriet er content communication, hvor vi står klart frem for vores kunder og samarbejdspartnere. Strategisk har vi fået meget mere igen. Derfor arbejder vi udelukkende med CSR i partnerskaber, partnerskaber vi kan trække frem og bruge i andre sammenhænge som for eksempel ved lokale udfordringer”.

Bag havnemaleriet står: Jyske Bank, Hedegaard A/S, Aalborg Havn, Det Obelske Familiefond, Aalborg Kommune, Flügger A/S og TECHCOLLEGE.

Stærke cases og debat
Lene Hjorth er den ene af tre cases, når Aarhus Universitet og CSR LINK på et debatseminar d. 30. november stiller skarpt på CSR-kommunikation og -dilemmaer

Mød og hør:

• Carsten Obel, Professor, Direktør for Center for Sundhedssamarbejde, AU
• Rune Jungberg Pedersen, Communication & CSR Director, JYSK Nordic
• Lene Hjorth, Afdelingsdirektør Koncern-CSR, Jyske Bank
• Mogens Werge, Direktør for CSR og Corporate Communication, Bestseller
• Monica Klepp Bjerrum, CEO og stifter, MOOW
• Line Schmeltz, Assistant Professor, PhD, Aarhus University
• Martin Christiansen, Head of communication, Rambøll Management Consulting

Arrangementet afholdes i Aarhus Universitets lokaler i Aarhus.

Tilmeld debatdagen: http://www.csr-link.dk/?page_id=800

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

15.04.2024CSR.dk

To miljømilliarder til bedre vandmiljø, mere skov og rent drikkevand

15.04.2024CSR.dk

Flere elbiler kræver nyt sikkerhedsfokus hos værksteder

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

19.03.2024Advice

Sponseret

ESG er ikke kun rapportering og compliance - det handler om forandringsledelse og konkurrenceevne

Jobmarked

Se alle

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Seminar
ESG in Value Chains – Strength your competitive advantage through sustainability

We hereby invite you to participate in an exciting event about the ESG in Value Chains project. The event is organized by Dansk Industri and CBS Green Business Forum and focuses on the collaboration on sustainability across value chains.

Dato

17.04.2024

Tid

14:00

Sted

Kilevej 14 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Bæredygtighed og adfærdsdesign

Med kurset opnår du relevante analyseværktøjer og forbrugerindsigter til at arbejde med adfærdsdesign, hvor fokus er at flytte virksomhedens interessenter i en mere bæredygtig retning. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dansk Industri
Webinar
ESG i Værdikæder - Hvordan kan man arbejde strategisk med ESG?

På dette webinar vil du blive præsenteret for nogle af de erfaringer, der er kommet ud af projektets første fase. På baggrund af disse erfaringer, dykker vi ned i, hvordan SMV’er kan arbejde strategisk med ESG og bæredygtighed.

Dato

18.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Cognitech A/S
Konference
AI, ESG og den værdiskabende økonomiafdeling

Hvordan kan du bruge AI og digitalisering til at optimere din økonomifunktion, så du bliver en stærkere strategisk samarbejdspartner?

Dato

18.04.2024

Tid

13:00

Sted

Sundkrogsgade 11, 2100 København