CSR-konference trækker rekordmange virksomheder
Årets CSR-konference på Børsen sætter fokus på, hvordan FNs nye bæredygtighedsmål kan omsættes til forretning. Et emne, der trækker så mange virksomheder, at arrangørerne melder alt udsolgt.
Årets CSR-konference på Børsen sætter fokus på, hvordan FNs nye bæredygtighedsmål kan omsættes til forretning. Et emne, der trækker så mange virksomheder, at arrangørerne melder alt udsolgt.
Det bliver et historisk øjeblik, når FNs generalforsamling den 27. september vedtager de 17 nye globale mål for bæredygtig udvikling frem mod 2030. For danske virksomheder vil de globale bæredygtighedsmål kunne give inspiration og retning til arbejdet med forretningsudvikling og CSR, og netop det sætter årets CSR-konference, der er arrangeret af Erhvervsstyrelsen, FSR danske revisorer og Dansk Erhverv fokus på.
FNs bæredygtighedsmål bliver en vigtig ramme for, hvordan vi handler på klodens udfordringer, og med dem følger forretningsmuligheder. Erhvervslivet har den innovationskraft, der skal til for at indfri bæredygtighedsmålene, siger Jens Klarskov, administrerende direktør i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.
Det er vigtigt, at virksomhederne selv vælger, hvordan de vil forvalte det fodaftryk, de sætter i verden. Interessen for at drive virksomhed på en bæredygtig måde stiger. Og det gør den, fordi det giver mening både for miljø, mennesker og bundlinje, siger Jens Klarskov.
Novozymes er en af de virksomheder, der for alvor har taget bæredygtighed ind i kernen af forretningen, og kan se det på bundlinjen.
Når vi ser på udkastet til de nye mål, ser vi en lang liste af forretningsmuligheder. Novozymes og mange andre virksomheder kan bidrage med løsninger til eksempelvis at nedsætte ressourceforbrug og beskytte miljøet. Der er kort og godt en god forretning for Novozymes i at gøre det rigtige for verden, siger Claus Stig Pedersen, direktør for Novozymes Corporate Sustainability, der er blandt talerne på konferencen.
Erfaringerne sættes i spil
Konferencen ønsker at gøre CSR mere klart og brugbart også som forretningspotentiale.
I tre break-out sessions får deltagerne mulighed for at zoome ind på bæredygtighed som drivkraft for innovation, værdiskabende partnerskaber og måling af effekt.
Hos egetæpper har ambitiøse CSR-mål vist sig at være drivkraft for innovation og udvikling af nye løsninger som samtidig har givet virksomheden en stærkere position overfor især B2B kunder, der selv efterspørger mere bæredygtige løsninger. Det fortæller CSR-project manager Dorthe Kallestrup fra egetæpper. Hun flankeres på konferencen af oplæg fra KLS Grafisk Hus og Eurotag, som også har gjort bæredygtighed til drivkraft for forretningen.
Partnerskaber for bæredygtig udvikling er defineret som det sidste af de 17 mål fra FN. Men hvordan tager partnerskaber form i praksis? Fire erfarne praktikere fra virksomheder og NGOer vil dele deres viden og erfaringer i rundbordsdialog med deltagerne. Partnerskaberne rækker fra Dansk Supermarkeds arbejde med at løfte bæredygtighed i værdikæden for fisk fra vand til tand over til Plan Danmark og Velux nye samarbejde om bæredygtigt lys i Afrika.
Ole Lund Hansen, Chief of Leadership Programs i FNs Global Compact giver en forpremiere på en ny guide for, hvordan virksomhederne kan arbejde og måle FNs Verdensmål. Han efterfølges af oplæg med erfaringer og gode råd fra Arla Foods og Novo Nordisk, som er to af de danske virksomheder, der arbejder med måling af miljømæssig og social effekt.
Vinderne af CSR Prisen 2015 kåres af H.K.H. Kronprinsessen
Dagen kulminerer med kåring af vinderne af CSR Prisen 2015, som H.K.H. Kronprinsessen uddeler på vegne af FSR - danske revisorer. I år uddeles der priser for bedste CSR-rapportering til tre forskellige størrelser af virksomheder og der uddeles en pris for bedste integrerede rapportering.
Der er nu fuldt hus til årets CSR-konference, men interesserede kan se konferencen online via live-streaming på www.danskerhverv.dk og www.csr.dk