18.06.2014  |  Kommunikation

Indspark: CSR og iværksætteri – sådan kommer du i gang

CSR er ikke kun for de store børsnoterede virksomheder eller for de særligt grønne og bæredygtige firmaer, der bruger det til at differentiere sig fra konkurrenterne. Det er også i høj grad relevant for små og mellemstore iværksættere, der trods alt udgør en meget stor del af dansk erhvervsliv. Spørgsmålet er bare, hvordan de kommer i gang?

Jeg har selv en baggrund som serie-iværksætter og har startet fire virksomheder, heraf to internationale. Hver gang har bæredygtighed betydet meget, og nogle af firmaerne har endda haft CSR som deres innovative afsæt.

Når det er sagt, så er jeg hverken mere hellig eller grøn end flertallet af danske iværksættere. Jeg har startet virksomhederne for at skabe succes, arbejdspladser og livsglæde, så galskaben (de mange arbejdstimer) gav mening.

I dag rådgiver jeg vækstiværksættere i forhold til forretningsudvikling og innovation. Her lader jeg ofte et ord falde om bæredygtighed og CSR, og jeg kan se, hvordan de øjeblikkeligt bliver blanke i øjnene. Det er ganske enkelt et uoverskueligt område for dem. Hvor starter man, og hvor slutter man? Og hvordan får jeg nogensinde tid og ressourcer til at tænke på det i en yderst travl og krævende hverdag, spørger de sig selv.

Læs også: Indspark: Etiske virksomheder skaber innovation

Svaret er et fundamentalt andet, end det er i store veletablerede virksomheder, som har råd til særlige CSR-rådgivere, dyre revisionsrapporter og lignende. Disse virksomheder er ofte dem, der vinder CSR-priser og fremhæves som case stories, men deres indsats er næsten umulig at spejle sig i for den menige iværksætter, der trods alt udgør størstedelen af dansk erhvervsliv. Så hvordan kommer de nogensinde i gang?

Lean-startup og CSR
I min seneste bog ”Listen Louder” giver jeg en praktisk og handlingsorienteret tilgang til iværksætteri, innovation og autentisk kommunikation. Bogen tager sit afsæt i tankerne omkring ”Lean Startup”, som du måske er stødt på? Ellers følger her en kort introduktion.

Lean Startup er en tilgang til at starte virksomhed, der i sin essens handler om at gøre det muligt for virksomheden løbende at teste sine visioner samt at udvikle produkter og koncepter på en billig og hurtig måde. Lidt populært sagt forsøger man ”at begå hurtige og billige fejl, indtil nødden er knækket.”

Læs også: Fremtidens CSR-vindere lytter højere

I Lean-Startup interesserer man sig derfor ikke for, om det er muligt at skabe et bestemt produkt eller koncept, men om produktet i det hele taget BØR bygges. Og om det er muligt at skabe en bæredygtig forretning på baggrund af produktet. Præmissen for Lean Startup er således eksperimenter, der eventuelt leder til et produkt.

Man taler om Lean Startup som en metodik indenfor iværksætteri og innovation, men tankegangen giver også glimrende mening, når små og mellemstore virksomheder skal indlede arbejdet med social ansvarlighed og bæredygtighed.

Et godt udgangspunkt er her at fokusere på potentialet i CSR, eftersom det som regel er bundlinjen, der i sidste ende afgør, hvor en tidspresset iværksætter bruger sin tid.

Heldigvis har vi efterhånden så meget viden om CSR, at den bæredygtige tilgang har vist sig at understøtte virksomhedernes ønske om at udvise transparens, involvere stakeholders mere samt fortsætte med at være innovative. Alle tre parametre hvor CSR performer rigtig godt.

Dernæst handler det om at overføre Lean Startup tankegangen på arbejdet med det sociale ansvar, og her foreslår jeg en 6-trins cirkel, som gentages igen og igen i bedste Lean Startup ånd:

1. Start i det små
Kig på jeres virksomhed og find det område, hvor I har den største ”impact” – den kan være positiv eller negativ.

2. Afprøv et lille bæredygtigt tiltag indenfor området og indsaml data på resultaterne
I start-ups kan CSR-indsatsen være mange ting. Ansættelse af en psykisk sårbar medarbejder. At forøge det antal kilometer de ansatte cykler på arbejde om året. At begynde at genbruge det antal mikrobryggeri-øl-flasker, der forbruges. 

Det kan også være at stille skarpt på områder, hvor I ikke gør det så godt, men ønsker at forbedre jer. En autentisk CSR-kommunikation tager fat i begge dele og belyser dem så godt som muligt.

3. Hvem i jeres team skal gøre det?
Start med at kigge rundt på kontoret. Hvem cykler på arbejde? Hvem drikker flest fredagsøl? Dér er jeres team.

4. Overvej jeres målgruppe
Hvem skal I kommunikere til, hvad skal de vide om, hvad social ansvarlighed betyder for jer, og hvordan når I ud til dem på en effektiv og relevant måde?

5. Udgiv jeres resultater med stolthed
Se det som en mulighed for at vise transparens og dele jeres kerneværdier. Del resultaterne i et sprog, som I i øvrigt kommunikerer i. Lad være med at akademisere området, men kommuniker på en menneskelig og meningsfyldt måde. Husk at CSR bør hænge tæt sammen med jeres kerneværdier og normale ageren i virksomheden – ellers er det bare et smart forsøg på at fremstå sympatisk overfor omverden.

6. Lyt højere
Tag imod både ris og ros med åbne arme og lydhørhed. Det er en unik måde at mærke jeres forretningsnetværk på. CSR og bæredygtighed taler til vores følelser og de større aspekter af det at drive en virksomhed. Derfor kan det også tænde folk på en helt anden måde end årsrapporter og kedelige ROI-analyser. Tag folks følelser alvorligt og se dem som en mulighed for læring omkring, hvordan I kan evne at koble social ansvarlighed og jeres kerneforretning endnu bedre sammen i fremtiden.

Læs også: Plant din blyant er nu Walmart-nomineret

Når den første CSR-rapport er publiceret, påbegyndes den næste læringscirkel, som man vil gøre i enhver Lean Start-up proces. Den første rapport er således ikke det færdige produkt, men skitsen til næste årsrapport. Det er en mulighed for ny læring, mere interaktion med omverden og øget forretningsforståelse. Den tilgang tager også noget af det skræmmende af at skulle udarbejde en CSR-rapport, hvis man frem for at opfatte den som et stort, digert værk i stedet anskuer det som starten på én lang læringsproces. 

Næste skridt? At gøre det!

Mere fra Jonathan

Jonathan Løw

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere