CSR på Nettet: Kompas til et godt samarbejde
CSR Kompasset på www.csrkompasset.dk er et gratis tilbud til alle virksomheder, som er udviklet i et samarbejde...
CSR Erklæring
Her kan virksomheden få hjælp til at sammensætte et skriftligt svar til kunden på enten dansk og/eller engelsk. Med en CSR Erklæring i hånden kan virksomheden tilkendegive, at den overholder de krav, som kunden har stillet.
På siden er der formuleret konkrete erklæringstekster vedrørende alle centrale CSR krav. Disse erklæringstekster kan virksomheden ret nemt og hurtigt samle i en CSR Erklæring og printe ud til kunder og samarbejdspartnere.
CSR Kodeks
Her kan virksomheden få hjælp til
at teste om virksomheden har behov for ansvarlig leverandørstyring
at lave sin egen Code of Conduct
at lave en vurdering af hvilke leverandører man skal koncentrere dig om
at implementere sin Code of Conduct ved hjælp af selvevaluering eller leverandørbesøg
at få konkrete ideer til hvordan man kan hjælpe leverandøren med at forbedre sociale, miljømæssige og etiske standarder
at få overblik over relevante brancheinitiativer, certificeringsordninger og landeprofiler
at læse om eksempler på andre virksomheder, der har benyttet CSR-kompasset
En adfærds-ændrende dialog
CSR-koordinator AnneMarie Meisling fra Dansk Industri fortæller: I princippet kunne CSR-kompasset ligeså godt hedde leverandør-kompasset for det handler om leverandører. Her kan virksomheder, hvis de får en Code of Conduct af deres kunder gå ind på kompasset og få hjælp til at besvare de spørgsmål, der er i sådan en Code of Conduct. Det er det ene element. Det andet element, som tit er i fokus i pressen, er, hvilke krav man kan stille til sine egne leverandører, og der hjælper kompasset virksomhederne med at lave en Code of Conduct, men i endnu højere grad er der en masse råd og vejledning om, hvordan man arbejder med CSR i praksis.
Ifølge AnneMarie Meisling er der sket en voldsom udvikling på området: Det ændrer ikke nødvendigvis forholdet hos leverandøren, at man bare har nogle papirer med regler, som man sender af sted til dem. I dag kræver leverandør-samarbejdet, at man får det integreret i nogle systemer og processer for at sikre sig, at forholdene reelt er okay hos leverandøren. Derfor er CSR-kompasset blevet opdateret i januar netop med fokus på, at man i højere grad sikrer, at forholdene reelt ændrer sig hos leverandøren og opbygger kapaciteter hos denne altså at man tager den reelle dialog med sin leverandør.
Og sidens besøgstal vidner da også om, at mange virksomheder netop nu søger svar på spørgsmål i forhold til leverandør-styring: Vi har et gennemsnit på 25.000 besøg om måneden på CSR-kompasset og det er rigtigt positivt. En af de gode ting, med sådan et web-værktøj er jo, at man kan gå ind og ændre det hele tiden, når nye emner indenfor CSR dukker op. Og det gør der jo hele tiden., slutter AnneMarie Meisling.