24.11.2015  |  Strategi & ledelse

CSR på skinner – om samfundsansvar hos Metro Service

Indhold fra partner Hvad er dette?

Hvilken CSR-rejse er Metro Service på? Og hvilke forandringsledelsesværktøjer tager virksomheden i brug i den forbindelse? Interview med en af Metro Service’s CSR forandringsagenter, Financial Analyst, Camilla Stengelshøj Madsen.

I år tog Metro Service’s Financial Analyst, Camilla Stengelshøj Madsen, uddannelsen Sustainable Business Change Manager, som kobler samfundsansvar med forretning og forandringsledelse.

Formålet var at få nogle redskaber i arbejdet som CSR forandringsagent. Hvilken CSR-rejse er Metro Service på? Og hvilke forandringsledelsesværktøjer tager virksomheden i brug i den forbindelse?

FØRSTE SKRIDT: AT SÆTTE ORD PÅ CSR

Alle 285 kundeservicemedarbejdere hos Metro Service arbejder for det samme mål: at sikre at Metroen i København yder den bedst mulige service til sine i dag over 170.000 daglige passagerer.

Metro Service begyndte formelt at arbejde med CSR i 2012, hvor virksomheden udarbejdede sin første CSR-rapport. I processen med at rapportere omkring CSR, blev det hurtigt klart, at meget af CSR-arbejdet i virkeligheden allerede blev praktiseret, blot under andre betegnelser:

- Vores første arbejde var derfor at beskrive hvilke politikker, indsatser og resultater, der allerede eksisterede i virksomheden med relation til CSR som fx gode arbejdsforhold, socialt engagement, anti-korruption og miljømæssig ansvarlighed, forklarer Camilla Stengelshøj Madsen, som udover CSR-rapportering også arbejder med virksomhedens budgetter, regnskaber og  analyse af  finansielle data, herunder måling af CSR-relaterede KPIer.

NÆSTE SKRIDT: FORRETNING & FORANKRING

De sidste to års rapportering har medvirket til, at CSR har fået høj prioritet i virksomheden. For at sikre et strategisk og tværorganisatorisk fokus, er CSR i dag forankret på øverste ledelsesmæssige niveau i HR og Finans, og den interne CSR-arbejdsgruppe er stolte af det langsomme, men sikre fremskridt, virksomheden løbende gør i forhold til at gøre CSR forretningsdrevet.

Som så mange andre virksomheder, oplever Metro Service dog også, at det kan være en udfordring at få CSR til at leve helt ude i yderste led af organisationen:

- De største udfordringer, vi er stødt på i vores CSR arbejde indtil videre, er at forankre CSR i organisationen, herunder at skabe en forståelse for og interesse omkring CSR. Vi er en virksomhed med stor diversitet blandt medarbejderne og mange forskellige jobfunktioner. Derfor er det meget forskelligt, hvordan CSR opfattes, og vi har brugt tid for at finde den rette måde at kommunikere CSR til såvel ledere som medarbejdere, fortæller Camilla Stengelshøj Madsen.

Derfor bidrager Camilla Stengelshøj Madsen og hendes kollega kommunikationschef Jette Clausen med ideer og handlingsplaner for det videre forløb med at sikre forankringen af CSR i organisationen.

Der er bl.a. i samarbejde med uddannelsesafdelingen udviklet et e-læringssystem samt et dilemmaspil bygget op omkring realistiske CSR-relaterede problemstillinger, som Metro Service’s medarbejdere i forskellige funktioner vil kunne støde på.

CSR FORANDRINGSLEDERENS VÆRKTØJSKASSE

Rapportering, intern forankring og engagement i aktiviteter i lokalsamfundet er nogle af de indsatsområder, som også fremadrettet vil indgå i det videre forretningsstrategiske arbejde med CSR. Og til dette føler Camilla Stengelshøj Madsen sig godt klædt på:

- Uddannelsen Sustainable Business Change Manager har hjulpet os med at styrke vores arbejde med gøre CSR mere strategisk. Teorier er blevet gjort anvendelige og relateret til praksis, så vi har kunnet tage nye værktøjer direkte i brug efter hvert enkelt modul og anvende det i Metro Service. Faktisk har min egen chef været positivt overrasket over, hvor hurtigt og hvor meget brugbart, der er kommet tilbage til vores organisation, siger Camilla Stengelshøj Madsen som også nævner adgangen til et værdifuldt CSR-netværk som et ekstra plus ved uddannelsen.

Se Metro Service’s etiske kodeks hér

Se Metro Service’s seneste CSR rapport hér

SUSTAINABLE BUSINESS CHANGE MANAGER

Sustainable Business Change Manager er en praktisk anvendelig uddannelse, som er målrettet professionelle der arbejder med shared value og CSR. Her får deltagere inspiration, ny viden og konkrete værktøjer til at koble forretning med samfundsansvar og forandringsledelse i egen virksomhed. 

I 2016 afholdes der 2 hold. Mere praktisk information og reservation af plads på www.sustainablebusinesschangemanager.dk

Læs også:  Praktisk anvendelig uddannelse for CSR forandringsagenter

Mere fra TANIA ELLIS – The Social Business Company

TANIA ELLIS – The Social Business Company

http://www.thesocialbusinesscompany.com

Vi hjælper virksomheder med at skabe værdi for både samfund og bundlinje ved at koble forretning med samfundsansvar og innovation gennem vores: Social Business Speaking - inspirationsforedrag om sociale business trends. Social Business Academy - kurser og certificeringer for professionelle, der arbejder med CSR/CSI  Social Business Club - netværk og mini…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere