CSR-partnerskaber skal give økonomisk værdi

Et projekt fra Røde Kors og Deloitte vil styrke forretningsdrevet samfundsansvar og værdiskabelse ved at udvikle nye partnerskabsmodeller mellem virksomheder og NGO'er.

Ifølge en CBS-undersøgelse fra 2009, hvor 1.920 danske samarbejder mellem virksomheder og NGO’er blev analyseret, var kun en procent værdiskabende og strategiske..

23.09.2014

CSR.dk

Et nyt Danida-støttet projekt, som Røde Kors og Deloitte Sustainability står bag, skal de kommende tre år undersøge, hvordan nye strategiske partnerskabsmodeller mellem virksomheder og NGO'er kan blive mere værdiskabende.  

Det er Røde Kors, som er overordnet ansvarlig for projektet med titlen "Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR - et tværsektorielt projekt i både Danmark og udviklingslande", der involverer flere danske virksomheder og NGO’er, blandt andet projektets tre centrale partnere, Grundfos, Coop og Care.

Læs også: Verden er ikke så slem endda

“Vi vil gerne være med til at styrke et mere forretningsdrevet samfundsansvar, som samtidig bidrager til bæredygtig og ansvarlig vækst i udviklingslande. Via projektet får vi adgang til unik viden, og på den baggrund kan vi i samarbejde med de andre partnere udvikle nye modeller for fremtidens CSR-partnerskaber mellem virksomheder og NGO’er. Målet med projektet er helt klart, at vi skal finde frem til nye partnerskabsmodeller, som giver økonomisk værdi for alle involverede parter”, siger Anne Mette Christiansen, partner i Deloitte Sustainability, i en pressemeddelelse.

Om projektet

  • Projektet forventes afsluttet i 2016.
  • Erfaringerne fra projektet vil blive samlet og delt løbende. 

  • Projektets resultater vil blive udgivet som en gratis e-håndbog.

  • Danida har støttet projektet med fem millioner fra CSR-puljen.

Videnudveksling skaber nye metoder
Projektet indbefatter blandt andet etablering af en såkaldt vidensarena. I vidensarenaen skal 20 virksomheder, organisationer og NGO’er dele viden og erfaring om strategisk CSR. Ud fra det igangsættes pilotprojekter, hvor nye metoder bliver udviklet. Slutteligt præsenteres resultaterne til gavn for alle, der ønsker at arbejde med strategisk CSR.

”I fællesskab kan vi skabe langt bedre og mere bæredygtige resultater. Et partnerskab mellem en virksomhed og NGO giver et bedre fundament for at udvikle nye guidelines, som kan hjælpe andre danske virksomheder, der ønsker at indgå strategiske CSR-partnerskaber”, siger Birgitte Marie Mabeck, marketing- og fundraisingchef i Røde Kors, i en pressemeddelelse.

Et eksempel på et partnerskab mellem en virksomhed og en NGO er partnerskabet mellem Coop og Care, som siden 2012 har draget nyttet af et strategisk CSR-partnerskab.

-KLZ

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

5 gode grunde til at fortsætte med ESG

24.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Retorisk Lederskab

21.03.2025CSR.dk

Veksler klimapoint til flyrejser: SAS anklages for grov greenwashing

25.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

S3: Fra filantropi til strategi gennem partnerskab

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Forår 2025 København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

25.03.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

01.04.2025

Sted

Aarhus & København

Aalborg Kongres & Kultur Center
Konference
Work Life - et fælles sprog for trivsel og tryghed

Work Life er en årlig tilbagevendende konference med fokus på arbejdsmiljø. Temaet for 2025 er ‘Et fælles sprog for trivsel og tryghed” – og temaet er ikke valgt uden grund, for tallene taler deres tydelige sprog.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Aalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4 9000 Aalborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus